Els viatgers que portin sobrepès i siguin interceptats dins del dispositiu Pas de l'Estret no podran deixar la sobrecàrrega i recuperar-la quan tornin. Enguany, com a novetat, s'han retirat els grans dipòsits d'emmagatzematge i la Creu Roja es farà càrrec del material aprofitant-ho per als seus projectes socials. "El que passava és que els conductors no tornaven a buscar allò que havien deixat", explicava la Cèlia Fita, tècnica social de Creu Roja a la Jonquera. Ahir es va engegar aquest operatiu amb un control a l'AP-7 a la Jonquera. Els Mossos van assegurar que els viatgers cada vegada transporten ?menys pes i més ben lligat.

El primer control dins del dispositiu Pas de l'Estret 2013, que es realitza per cinquè any consecutiu, va començar ahir i té com a objectiu vetllar per la seguretat viària i pels viatgers que es desplacen des d'Europa, passant per les carreteres catalanes i espanyoles, cap al nord d'Àfrica. Aquest operatiu compta amb la col·laboració de Creu Roja, Abertis Autopistes, Áreas i el Centre d'Atenció i Gestió de Trucades d'Urgència 112 i pretén prevenir i reduir les conductes de risc, l'excés de càrrega o la manca del sistemes de seguretat com els cinturons o els sistemes de retenció infantil.

Des de primera hora del matí, desenes d'agents dels Mossos d'Esquadra i membres de la Creu Roja es van instal·lar al quilòmetre 6,5 de l'AP-7 dins del terme municipal de la Jonquera per realitzar el primer control. "Aquest operatiu es fa pel gran augment que suporten les vies catalanes i el corredor mediterrani a causa del nombre de viatgers que volen arribar a l'Àfrica", va argumentar el cap de l'àrea regional de trànsit dels Mossos d'Esquadra de Girona, l'inspector Pedro Castrejón.

En concret, els agents demanen la documentació als conductors, calculen el pes dels vehicles amb unes bàscules mòbils per comprovar que no circulin amb sobrepès i supervisen la correcta col·locació del material, dels cinturons de seguretat i dels sistemes de retenció per als infants. "També donem consells per combatre la fatiga, els expliquem que cal que s'aturin cada 200 quilòmetres i que no han de beure begudes alcohòliques o menjar molt, ja que així eviten la somnolència", detallava l'inspector.

Un sobrepès al vehicle o la mala estiba del material pot provocar greus perjudicis. "L'excés de càrrega afecta negativament les condicions tècniques del vehicle, la mala estiba dificulta la visió del conductor i en cas d'un accident podria sortir tota la càrrega projectada i afectar altres usuaris", va detallar Castrejón.

El sobrepès, a fins socials

Enguany, els vehicles interceptats que porten sobrepès no poden deixar el material de més en els contenidors que instal·lava la Creu Roja. A diferència d'altres anys, els viatgers han d'avisar familiars o transportar el material sobrant fins a un altre lloc perquè si el deixen en el lloc del control, ho perden. "Abans podien deixar la càrrega i recuperar-la en un termini de 40 dies però ara això s'ha modificat", va comentar l'inspector.

Segons la tècnica social de la Creu Roja de la Jonquera, Cèlia Fita, s'ha pres aquesta decisió davant el fet que els viatgers no tornaven a buscar el seu material. "Allò que no podien transportar es deixava en un magatzem i tenien dos mesos per recuperar-ho, però vèiem que els conductors no venien a buscar-ho, i per gestionar-ho directament s'ha decidit que la Creu Roja es faci càrrec de tot el material i s'aprofita per a fins socials", va assegurar.

"Més sensibilitzats"

L'organització compta amb un traductor d'àrab que ajuda a resoldre dubtes, ofereixen jocs per als infants mentre els pares fan els tràmits amb els Mossos i també tenen una ambulància i tècnics sanitaris per ajudar en cas que els viatgers es trobin malament. "L'any passat una dona va patir una lipotímia, avui mateix una altra senyora ens ha demanat ajuda perquè li feien mal els peus", comentava Fita. En aquest sentit, els viatgers, majoritàriament procedents de França, Itàlia o Alemanya, acostumen a patir alguns efectes o conseqüències derivades del cansament o fatiga.

L'inspector Castrejón va assegurar que cada cop els conductors són "més conscients" i tenen més sensibilitat sobre els perjudicis de l'excés de pes i la mala estiba del material. "Ens hem adonat que els viatgers porten cofres totalment tapats o utilitzen semiremolcs per transportar els seus objectes", va apuntar. Tot i això, encara hi ha persones que circulen amb 200 o 400 quilos de més. "La massa màxima autoritzada per a turismes és d'entre 1.500 i 1.700 quilos, en el cas de les furgonetes són 2.000 o 2.200 quilos", explicava l'inspector.

"Els controls estan funcionant molt bé perquè durant aquests cinc anys cada cop es troben ?menys cotxes que circulen amb sobrepès o en condicions poc adequades", va explicar el director de Xarxa AP-7/AP-2 d'Abertis autopistes, Miquel Camacho.