23 de octubre de 2013
23.10.2013

La província de Girona és on hi ha més risc de patir un accident de Catalunya

Un estudi conclou que la demarcació supera la mitjana perquè el trànsit es concentra en les carreteres convencionals

23.10.2013 | 08:48

Un estudi de valoració de les carreteres de la província de Girona les situa en les que hi ha més risc de patir un accident si es compara amb el global de Catalunya. Si bé el risc ha anat disminuint amb els últims set anys, el fet que els gironins circulin més per carreteres convencionals, que són més perilloses, situa la província al capdavant de l'accidentalitat.

El risc de patir un accident de trànsit quan se circula per carreteres de la província de Girona és més alt que a la resta de Catalunya. Un estudi europeu on participa el RACC revela que el risc a la demarcació és un 37% superior. El motiu és perquè el trànsit gironí es concentra principalment en vies convencionals. Dos terços dels vehicles circulen per aquest tipus de vies que són més perilloses i en canvi, només un terç, passa per vies ràpides com són autovies i autopistes. En canvi, a la resta de Catalunya la situació és a la inversa, la majoria de vehicles, dos terços- transiten per vies ràpides i en vies convencionals només un terç.

El responsable de seguretat viària del RACC, Lluís Puerto, va destacar ahir que malgrat que hi hagi un risc similar de patir un accident greu o mortal en vies de Girona o de Catalunya, la diferència es deu a la tipoplogia de via. Amb tot, Puerto va ressaltar que amb les dades dels últims set anys sobre risc d'accidentalitat a la xarxa viària gironina que recull l'estudi europeu EuroRAP es desprèn que el risc d'accident ha patit una davallada del 42% en els últims anys a Girona i en canvi, a la resta de Catalunya només en un 36%.

L'objectiu de l'estudi és detectar els trams de carreteres amb més risc d'accidentalitat i fer un seguiment. Un dels elements que han tingut en compte és el volum de trànsit, que durant els últims set anys ha caigut en un 3% en global i en les vies ràpides un 7% a causa d'un canvi d'hàbits dels conductors atribuït a la crisi. Un fet que s'ha traduït en una reducció dels accidents mortals o amb ferits greus en un 53% en vies ràpides i en un 39% en les convecionals.

La mateixa tendència a la baixa es pot veure en el nombre d'accidents amb morts o ferits greus entre el trienni 2004-2006 i el 2009-2011. En el primer, hi havia una mitjana anual de 262 sinistres viaris, una xifra que en els últims tres anys de l'estudi es veu una reducció del 41% situant-los amb 154 anuals.

Pel que fa als trams amb més risc d'accidentalitat molt alt o alt també han patit una disminució amb els anys. Actualment es troba en 141 quilòmetres de la xarxa viària de Girona mentre que entre 2004 i 2006 n'hi havia 312. Una evolució positiva, segons el RACC i el Servei Català de Trànstit però que no pot fer abaixar la guàrdia. Pel que fa a punts negres, només hi ha un tram de 2,6 quilòmetres que l'estudi qualifica amb molt alt risc d'accident greu o mortal que és el de la GI-661 que connecta Palamós amb Calonge. En canvi de tota la xarxa analitzada el tram de la N-II entre l'enllaç amb la C-32 de Malgrat a l'inici de l'autovia A2 a Caldes és el que concentra més accidents greus per quilòmetre. No obstant això, s'hi han produït ?menys sinistres per quilòmetre que en els trams amb més accidentalitat del trienni 2004-2006.

Pel que fa als punts negres pels motoristes, la collada de Tosses (N-260/N-152) continua essent la via més perillosa. Els accidents amb vehicles pesants en canvi es concentren a la N-II, on en diferents trams s'hi produeixen anualment tres o més accidents mortals o greus. Un fet però que com va advertir ahir el SCT i el RACC es veurà reduït des que s'hi ha prohibit la circulació de camions. Des de la implantació de la mesura només n'hi ha hagut dos de mortals.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook
L'últim El més llegit