21 de novembre de 2013
21.11.2013

El primer TAV directe entre Girona i París podria circular el 15 de desembre

El tren arriba directe al centre de París i té més freqüències, però l'avió és més ràpid i, de moment, més econòmic

24.11.2013 | 07:48
Girona podria tenir connexió directa amb París mitjançant el TAV a partir del 15 de desembre.

La ministra de Foment, Ana Pastor, va anunciar ahir que Renfe preveu posar en marxa el primer TGV entre Barcelona i París sense necessitat de fer transbord el proper 15 de desembre. Segons va explicar, s'estan ultimant els últims detalls tècnics i Foment ja treballa amb aquesta data concreta. Previsiblement el trajecte durarà 6 hores i 20 minuts, i Renfe establirà dues connexions diàries. Els bitllets es començaran a vendre durant les pròximes setmanes.

Pastor va fer l'anunci als passadissos del Congrés després que el conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, es queixés ahir que tots els temes tècnics per poder fer la connexió estan resolts i va emplaçar el Ministeri de Foment a posar en marxa el trajecte sense més dilació.

La ministra va explicar que els tècnics de les dues institucions "estan duent a terme la homologació" i ja l'estan "culminant". "I si tot va bé, que espero que sí, el dia 15 podrà circular el primer tren", va puntualitzar.

Segons Pastor, "aquest no és un tema dels polítics, sinó dels tècnics, i en el moment en què ens donin la signatura de l'homologació, la previsió és que el 15 de desembre circuli el primer tren comercial".

Per la seva banda, un portaveu de la Societat Nacional de Ferrocarrils de França (SNCF) va confirmar que "idealment" la línia directa entre Barcelona i París començarà a funcionar el 15 de desembre si es confirma l'homologació recíproca dels materials ferroviaris. Va explicar que els seus equips i els de Renfe "treballen en perfecta col·laboració per llançar el servei quan sigui possible i resoldre les últimes qüestions tècniques per permetre l'homologació creuada del material rodant".

"És una qüestió de dies", va comentar el portaveu de la SNCF, que va afegir que un cop obtinguda l'homologació en els dos països es comunicaran els horaris i el nombre exacte de trens i places que s'oferiran en cada línia i es podrà obrir la venda de bitllets.

Un procés llarg

L'enllaç directe entre la capital catalana i la francesa per alta velocitat culminaria dècades de reclamacions i de negociacions entre els governs espanyol i francès. El Govern espanyol anunciarà oficialment la data d'inauguració de la línia a la pròxima cimera hispanofrancesa, que tindrà lloc el pròxim 27 de novembre.

D'aquesta manera, el TGV que sortirà de Barcelona enllaçarà amb París (sense necessitat de fer transbordament a Figueres); amb Tolosa en tres hores, Marsella en quatre i Lió en cinc. Els bitllets per a París es posaran a la venda en les pròximes setmanes.

Des de Girona, l'alcalde Carles Puigdemont es va mostrar ahir cautelós pel fet que les paraules de la ministra introduïssin un punt de probabilitat, però va afirmar que si finalment és aquesta la data, "serà molt important per a Girona". Puigdemont va destacar que la connexió directa amb França servirà per enfortir els lligams amb dues ciutats com Perpinyà i Montpeller. "Tindrem un tren llargament esperat", va concloure el batlle.

L'alcalde de Barcelona, Xavier Trias, també va entrar a valorar l'anunci de la ministra Pastor, lamentant-ne un cop més el retard. Trias va exclamar que "ja era hora" perquè "és d'aquelles coses que semblen impossibles" que triguin tant de temps, i va recordar que encara falta que França faci funcionar l'Alta Velocitat a Montpeller i Perpinyà.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook