02 de desembre de 2013
02.12.2013

La Generalitat sanciona 18 taxis "pirata" per operar a l'aeroport de Girona

Els controls a l'aeroport es redueixen notablement, per no traslladar la problemàtica a altres indrets de la demarcació

03.12.2013 | 07:39
Una imatge d´arxiu dels controls dels Mossos a l´aeroport de Girona, per detectar els taxis "pirata".

La direcció general de Transports i Mobilitat ha obert 18 expedients sancionadors aquest any a taxis "pirata" que operaven a l'aeroport de Girona-Costa Brava. De gener a setembre, els Mossos d'Esquadra han controlat uns 200 vehicles per lluitar contra l'intrusisme professional. Des que va començar la crisi, la pràctica que ha anat en augment és la dels conductors que, sense cap tipus de llicència i amb el seu vehicle particular, van a la terminal i ofereixen en persona i sense embuts els seus serveis als passatgers que arriben. Aquesta activitat es sanciona amb multes econòmiques i, si es produeixen impagaments, s'arriba a immobilitzar el vehicle si se l'enxampa circulant per la carretera.

Segons dades de la direcció general de Transports i Mobilitat de la Generalitat, aquest 2013 ja s'han inspeccionat més de 200 vehicles a l'aeroport de Girona per poder comprovar que, en cas de fer de taxi, compleixin amb totes les normatives. L'objectiu és evitar que els taxis "pirata" facin una competència deslleial als vehicles que tenen llicència per operar des de les instal·lacions gironines. De moment, al llarg dels nou primers mesos d'enguany, s'han obert un total de 18 expedients sancionadors per incomplir les normatives del taxi. Les multes van des de 300 euros, les més lleus, fins als 6.000 euros, les molt greus. Els controls van a càrrec dels Mossos, que estan acompanyats per inspectors de Transports, i es desenvolupen a les sortides de l'aeroport de Girona, a Vilobí d'Onyar, per aturar els vehicles que són sospitosos d'estar fent de taxi sense tenir autorització.

Tot i això, aquest any hi ha hagut menys controls que l'anterior, quan es van revisar 596 cotxes. El director general de Transports i Mobilitat, Pere Padrosa, admet que s'han portat a terme menys inspeccions perquè han detectat que, si augmenten la pressió a l'aeroport de Girona-Costa Brava, la problemàtica es trasllada a d'altres indrets. "Per fer una comparativa, és una mica el mateix que succeeix amb el top manta", posa com a exemple Padrosa.

Així, la Generalitat ha detectat "punts calents" en alguns municipis de la Costa Brava on també ha actuat aquest estiu. A més, Padrosa reconeix que han pogut disposar de menys efectius dels Mossos d'Esquadra per fer aquests controls.

Una tendència a la baixa

Segons els registres de la direcció general de Transports, Padrosa assegura que el problema de l'intrusisme encara existeix, tot i que "entre cometes". Padrosa explica que "ara per ara l'intrusisme té un efecte important que no vull ?menys?tenir, però amb les inspeccions que fem trobem que cada cop va més aviat a la baixa, que no puja". De fet, durant tot l'any passat es van multar un total de 31 taxis "pirata" i aquest any, amb dades de gener a setembre, els expedients sancionadors són 18.

La tipologia més habitual de taxista "pirata" és, segons relata Padrosa, aquella persona que arran de la crisi econòmica es dedica a anar fins als aeroports i entra a la terminal per oferir-se de taxista, tot i no tenir cap tipus de llicència. Són persones que usen els cotxes particulars per fer el servei i que, si són aturats en un control, diuen als policies que les persones que transporten són familiars o amics que han anat a recollir. Per no ser descoberts, sovint amaguen el cotxe a l'aparcament i és allà on carreguen els passatgers, per no ser vistos.

Padrosa assenyala que "un gran nombre" de les sancions que s'imposen s'acaben cobrant. Ara bé, també reconeix que la pressió sobre els taxistes il·legals va més enllà de les terminals dels aeroports. El director general de Transports assegura que si un taxista "pirata" és morós i no paga les sancions, les dades del vehicle multat passa als registres de Trànsit. Així, els Mossos el poden aturar si el detecten circulant per les carreteres catalanes i, fins i tot, arriben a immobilitzar el cotxe.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook