La Guàrdia Civil ha trobat els cossos de la instructora de vol Joana Romo i el seu alumne Antonio Marco Nadal. Es tracta dels dos ocupants de l'ultralleuger que va desaparèixer el 22 de desembre i que no es va trobar fins ahir, quan uns pescadors de Roses van donar l'avís en quedar-se enganxada a la seva xarxa d'arrossegament una part del fuselatge de l'aeronau.

El robot submarí del vaixell Bon Pigall-contractat per la família dels desapareguts quan els cossos d'emergència van deixar de buscar l'ultralleuger- va resulta essencial ahir per fotografiar el fons marí i determinar que els cossos dels ocupants de l'aparell es trobaven a l'interior de la cabina. La nau està pràcticament completa, només s'ha desprès part de la cua.

Serà l'equip de bussejadors de gran profunditat del Grup Especial d'Activitats Subaquàtiques (GEAS) de la Guàrdia Civil el que practicarà les immersions per recuperar la nau i els cadàvers.

L'operació no és senzilla i per això els agents de la benemèrita van estar rastrejant ahir amb el robot del Bon Pigall la zona on va enfonsar-se l'ultralleuger -està a gairebé 90 metres de profunditat- per prendre fotografies i planificar de quina manera s'actuarà. L'objectiu és poder extreure tot l'aparell amb els cossos al seu interior, per facilitar d'aquesta manera que es conservin el màxim de proves possibles a fi de facilitar la investigació que haurà de determinar què va provocar l'accident.

La dificultat del rescat no rau només en la profunditat a la qual hauran d'operar els especialistes de la Guàrdia Civil sinó en el fet que el paracaigudes de seguretat de l'aeronau, que es va activar per fer un amaratge d'emergència, ha embolcallat l'aparell ocultant la major part del fuselatge fins al punt que es desconeix si el motor encara es troba unit a l'ultralleuger. El braç mecànic del robot submarí és el que va permetre aixecar part del paracaigudes i identificar els ocupants.

El paracaigudes de seguretat està enganxat a l'aeroplà per quatre anclatges diferents, de manera que resulta essencial que els bussejadors baixin a la zona per decidir quina és la millor manera de desenganxar-lo per garantir que es pugui recuperar la nau sencera quan es doni l'ordre de pujar-la a superfície. Una tasca que podria durar diversos dies.

Planificar la immersió

Per encarregar-se d'aquest rescat, la Guàrdia Civil ha disposat a Roses un equip de quatre parelles de bussejadors de gran profunditat configurat amb efectius de l'Estartit (1), Madrid (2), Valladolid (2) i Osca (3), a banda de dos camaristes de Madrid que tindran cura de la cambra hiperbàrica mòbil que el GEAS ha traslladat.

Els últims agents van arribar ahir a la nit, moment en què es va realitzar la planificació de la immersió d'avui. Cada parella podrà estar-se 15 minuts a màxima profunditat gràcies a la barreja de gasos que carregaran a les ampolles del seu equip i que estarà formada per oxigen, nitrogen i heli. Tot i això, cada immersió durarà 90 minuts perquè els bussos hauran de fer les parades de descompressió i seguretat.

L'operatiu s'iniciarà a les nou del matí després que ahir la recerca de l'ultralleuger anés molt millor del que es preveia. I és que el dia que van localitzar la nau els pescadors, la Guàrdia Civil no va poder confirmar que la cabina es trobés a la zona, com sí van poder fer ahir amb el robot del Bon Pigall. De totes maneres, els GEAS comptaran avui amb un robot d'exploració de la unitat que també ajudarà en la recuperació dels cossos.

El grup de bussejador de gran profunditat del GEAS es va crear l'any 2010 i només està format per 12 especialistes de tot Espanya capacitats per baixar a 100 metres.