La prohibició de pas de camions per la N-II ha suposat que 900.000 camions més hagin circulat per l'autopista d'abril a desembre, si es comparen les xifres amb el mateix període de l'any anterior. Aquest gran augment de trànsit suposa que ni Generalitat ni el Ministeri de Foment hagin de compensar Acesa per les bonificacions que aplica als camioners. En principi, s'havia calculat que les administracions havien de pagar tres milions d'euros a la concessionària. "Aquest canvi ha tingut un cost zero per a l'administració", va assegurar el conseller de Territori, Santi Vila.

Des del passat 19 d'abril del 2013, els camions de quatre eixos o més no poden circular per la N-II a les comarques gironines. Aquesta restricció ha suposat que, durant aquests nou mesos, uns 900.000 camions més hagin hagut de passar per l'autopista AP-7 en comparació amb el mateix període de l'any anterior. En concret, segons dades del Departament de Territori i Sostenibilitat, uns 9.000 camions han circulat per aquesta autopista durant els dies feiners, uns 4.000 més que abans de la prohibició.

En el cas dels dies festius, el Departament calcula que de mitjana, hi han passat uns 2.500 camions de més els dissabtes i uns 1.500 vehicles més cada diumenge. Aquest augment del trànsit de camions tan rellevant ha suposat que ni la Generalitat ni el Ministeri de Foment de l'Estat espanyol hagin de compensar Acesa per les bonificacions que s'apliquen als camioners tal com havien previst en un inici. Des del principi de les restriccions i davant les crítiques dels camioners, la ministra de Foment, Ana Pastor, i el conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, van signar un conveni que preveia compensar amb 1,5 milions cada administració -tres milions en total- les pèrdues que hi poguessin haver amb les bonificacions dels peatges dels camioners.

Durant aquests mesos, als vehicles de quatre eixos o més que efectuen el recorregut sencer la Jonquera-Maçanet de la Selva (o viceversa) se'ls redueix el preu del peatge en un 35%; mentre que als camions de també quatre eixos o més que fan moviments interns, -accedint a l'AP-7 entre les sortides de la Jonquera i Maçanet i sortint definitivament entre les mateixes sortides, o viceversa- reben una bonificació del 50%. "S'han alliberat uns 900.000 camions de la N-II i això ha tingut un cost zero per a l'administració, no ha costat ni cinc perquè la inducció de trànsit ha estat suficient per finançar l'actuació", va avançar Vila. En aquest sentit, el conseller també va subratllar que el desdoblament de la N-II està "avançant".

Visita a l'ICRA

Vila va realitzar aquestes valoracions durant la visita que ha realitzat a l'Institut Català de Recerca de l'Aigua (ICRA) de Girona. El conseller va conèixer de ben a prop els projectes que es realitzen en aquesta institució i es va mostrar interessat amb la sala de rius experimentals, única a Europa. El conseller es va reunir durant més de mitja hora amb representats de l'organisme. Actualment, tres projectes que es desenvolupen en aquest centre, el Globaqua, el ?demEAUmed i el R3-Water, han aconseguit ajudes d'1,3 milions d'euros de la Unió Europea.

"Es tracta d'una institució molt valuosa per a Catalunya, cal presumir-ne, molt vinculada a les terres gironines i vull confirmar el compromís del Govern de Catalunya", va assenyalar. "D'aquí a uns anys, les societats es barallaran per l'aigua i la gestió correcta d'aquest recurs en un país mediterrani com el nostres és clau, cal que ens adaptem al canvi climàtic i és rellevant que l'ICRA estudiï tots aquests aspectes", va assegurar.