En què et vas inspirar per fer el producte? Vas creure sempre en tu? Catalunya i Espanya són bons llocs per ser emprenedors? Com es passa de la idea al producte? Són preguntes que ahir van poder fer els alumnes de quart d'ESO de l'IES Narcís i Masmitjà de Girona a l'emprenedora Anna Maiques, que treballa des de fa 13 anys en àmbits com la neurociència i la ciència espacial, i que es va donar a conèixer en la primera edició del Fòrum Impulsa de Girona. La trobada es va fer en el marc de la presentació del projecte KitCaixa Joves Emprenedors, una iniciativa de l'Obra Social de la Caixa que es durà a terme a 29 instituts i escoles gironines per fomentar l'emprenedoria.

Mirar, pensar i fer. Són les tres fases que exposava la sotsdirectora de l'àrea educativa de l'Obra Social de la Caixa, Patrícia Alocén, davant l'aula d'alumnes d'entre 15 i 16 anys. L'aprenentatge es basa en mirar l'entorn amb ulls d'explorador, detectar problemes, tenir una idea i donar-li valor i experimentar per aconseguir una solució. Alocén remarcava que "no han de ser grans problemes, s'ha de mirar a la vida quotidiana", però que "tenint una idea no n'hi ha prou, ha d'aportar i generar valor".

En aquesta línia s'expressava també l'emprenedora Anna Maiques en el seu diàleg amb els alumnes. "S'ha de tenir una visió i executar-la brillantment. Per cada persona que té una idea brillant hi ha 40 persones més que també la tenen. Té èxit qui l'executa millor", assegurava. Maiques va exposar davant dels joves alguns dels seus projectes, entre els quals un gorro que permet estudiar l'activitat cerebral i injectar-ho petites corrents elèctriques sense necessitat de cables. La finalitat, alleujar dolors, ajudar a gent que ha patit un ictus a recuperar mobilitat o pacients que tenen depressions, per exemple. És la culminació d'un projecte que va néixer fa 13 anys, tal com explicava l'emprenedora, en un procés que ha arribat a ser "horrorós" i que ha passat per etapes amb manca de recursos econòmics, rebuig de possibles compradors i molts dubtes, unes sensacions que queden compensades "quan veus que un nen millora" gràcies a l'invent.

En les seves respostes, Maiques també va aconsellar als alumnes que utilitzin l'anglès, que viatgin molt i que fagin un bon ús d'Internet. "Mai ha estat tan fàcil vendre al món. Altres generacions havien d'agafar l'avió per fer-ho", reflectia l'emprenedora, que també va defensar que "s'ha d'aprendre a tenir menys por i arriscar".

Treballadors i gent del carrer

L'objectiu d'aquest programa que tira endavant l'Obra Social de la Caixa amb la col·laboració de la Fundació Príncep de Girona i la Cambra de Comerç és, entre d'altres, fer veure als alumnes que qualsevol persona pot ser un emprenedor. "A la societat hi ha problemes per resoldre. El 82% de les idees empresarials vénen de treballadors o gent del carrer. Només s'ha de tenir capacitat per identificar un problema i donar una solució", exposava el director territorial de la Caixa a Catalunya, Jaume Massana.

El programa KitCaixa Joves Emprenedors es va presentar a l'Institut Narcís Xifra i Masmitjà, un dels 29 centres de les comarques gironines que hi participaran, dins dels 324 de tot l'Estat que ho faran. La idea és que d'aquesta iniciativa, que durarà fins a final de curs, en surtin uns 1.100 projectes d'empresa.

A través de la metodologia Problem Based Learning (PBL), els alumnes estaran acompanyats durant aquest aprenentatge per professors del centre i també de 50 voluntaris de les entitats impulsores que els guiaran alhora de desenvolupar el projecte o saber quina resposta pot generar.

Amb el "kit", l'objectiu és que els joves desenvolupin capacitats com la de treballar l'autonomia personal, prenent decisions pròpies i guanyant confiança; la innovació, sent creatius i iniciant projectes; i el lideratge, per poder comunicar-se bé i buscar col·laboracions, tal com explicava el director general tècnic de la Fundació Príncep de Girona, Salvador Maneu.

Després d'un carrusel de preguntes formulades per part dels alumnes, l'acte va concloure per donar pas a sis mesos per experimentar i provar de ser emprenedors, per "deixar de ser espectadors i entrar al camp a jugar", tal com deia la mateixa emprenedora.