21 de febrer de 2014
21.02.2014

Europa podria obligar a eliminar les ajudes que rep Ryanair a Girona

La nova normativa només permetrà acords comercials en el cas que no afavoreixin únicament una aerolínia

22.02.2014 | 07:18
Ryanair, malgrat els intents de diversificar el mercat, continua sent pràcticament l´únic operador a Girona.

Una simple roda de premsa de Joaquín Almunia es va convertir ahir en una greu amenaça per a l'aeroport de Girona, cosa que equival a dir per a l'economia gironina. Almunia, vicepresident de la CE i comissari europeu de Competència, va avançar que s'aplicaran les noves regles sobre ajudes al sector de l'aviació al cas de Ryanair a Girona i Reus -de fet, la nova normativa sorgeix d'una denúncia d'aquests casos- advertint que aquests tipus d'acords s'admetran únicament quan no siguin selectius, és a dir, quan no afavoreixin només una sola companyia. En cas que es conclogui que és així, Europa obligaria a eliminar els ajuts, cosa que en el cas de Girona significaria amb tota seguretat l'adéu de Ryanair i la caiguda en la precarietat de l'aeroport, ja que la companyia irlandesa hi aporta més del 95% del trànsit.

La Comissió Europea va presentar ahir una nova guia per regular les ajudes públiques que poden rebre els aeroports i les aerolínies dels països membres. Almunia va precisar que aplicarà les noves regles sobre ajudes d'estat en el sector de l'aviació a 28 investigacions encara en curs, entre les quals l'únic cas de l'Estat espanyol és el de Ryanair als aeroports catalans de Girona-Costa Brava i Reus. "A la llista de casos als quals m'he referit (28) que anirem resolent en els pròxims mesos, hi ha algun cas espanyol", va assenyalar en roda de premsa el vicepresident de la CE i comissari europeu de Competència.

La normativa s'aplicarà a la investigació que la CE va obrir a finals del 2013 per les ajudes publiques que rep Ryanair als aeroports de Reus i Girona-Costa Brava. La CE avalua si el acords comercials entre la Generalitat i la companyia irlandesa han afavorit l'aerolínia davant dels seus competidors. Si les ajudes públiques a Ryanair fossin il·legals, Brussel·les podria obligar a suspendre-les, comprometent la continuïtat de l'aerolínia de low cost a Girona i Reus. Joaquín Almunia va explicar que la nova normativa s'aplicarà a l'expedient que la CE té obert als aeroports de Girona i Reus, però va afegir que l'obertura d'una investigació no en prejutja el resultat final. "Sabem el principi de la qüestió, però no com acabarà", va remarcar.

Garantir la lliure competència

Tanmateix, no pinta gaire bé. L'objectiu del nou reglament és impulsar la connexió entre les regions de la UE, facilitar la mobilitat dels ciutadans i sobretot, garantir la lliure competència. Per al Comissari Joaquín Almunia, el nou reglament garanteix una competència justa entre aeroports grans i petits i també entre aerolínies convencionals i de baix cost.

Almunia va assegurar no poder anticipar els resultats de la decisió en curs, però va aclarir que "l'important és que siguin acords establerts en condicions comercials i que no hi hagi selectivitat, que no estiguin dirigits a una sola companyia o a un grup particular de companyies".

Brussel·les va rebre al maig del 2012 un denúncia d'una companyia aèria que opera a Barcelona-el Prat i que considerava que les condicions obtingudes per Ryanair en els altres dos aeroports catalans suposaven una ajuda estatal il·legal per a l'empresa irlandesa. Arran d'aquesta denúncia, la CE investiga totes les empreses que han signat acords similars amb els poders públics a Girona i Reus i també els mateixos aeroports, en considerar que es podrien beneficiar indirectament d'aquests arranjaments per reduir costos.

La CE considera que els dos aeroports, gestionats de la mateixa manera que el de Barcelona per Aena, podrien beneficiar-se dels acords amb les autoritats públiques per alleujar la càrrega de costos que d'una altra manera haurien de suportar normalment per al desenvolupament de les seves activitats. El comissari no va descartar que en el futur calgui estudiar altres casos espanyols a la llum de les noves directrius.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook