El ple de la Diputació de Girona ha aprovat destinar 9,1 milions d'euros de superàvit a crear una nova línia d'ajuts per a ajuntaments. El Pla Especial d'Inversions Sostenibles per al 2014 preveu que cadascun dels 221 municipis gironins rebi mínim 20.176 euros per finançar el 90% d'actuacions relacionades amb via pública, sanejament, tractament de residus, medi ambient o protecció i millora del patrimoni historicoartístic.

El vicepresident i responsable de l'àrea de cooperació local, Xavier Soy, va assegurar els ajuntaments rebran la nova línia d'ajuts com si fos "una paga doble" i que servirà per fer aquelles inversions encallades per culpa de la situació precària d'algunes arques municipals.

Aquest pla especial d'inversions preveu que cada ajuntament pugui presentar una sol·licitud que inclogui fins a quatre actuacions diferents, de les quals es podrà subvencionar fins al 90 % del cost previst. Els ajuntaments de menys de 2.000 habitants -un total de 163- podran optar a una assignació màxima de 20.176 euros, mentre que a la ciutat de Girona se li assignarà una subvenció màxima de 514.150 euros.

La resta d'ajuntaments s'hauran de repartir els 5,3 milions restants, distribuïts, el 70 %, en funció de la població de cada municipi i, el 30 %, d'acord amb els ingressos ordinaris liquidats. Els criteris de repartiment de les subvencions són els mateixos que els adoptats pel Fons de Cooperació Econòmic i Cultural pel període 2013-2015.

El president, Joan Giraut, va qualificar el pla d'ajudes de "gran notícia per als ajuntaments i alcaldes i perquè representa licitar obra pública amb els llocs de treball que això pot representar".

El termini màxim, amb caràcter improrrogable, per adjudicar els projectes que es presentin per ser subvencionats és el 15 de desembre de 2014, i aquests han d'estar executats i justificats abans del 30 de novembre de 2015. Les ajudes es tramitaran per mitjà del servei de Cooperació Municipal de l'àrea de Cooperació Econòmica, Cultural i d'Acció Social, que comptarà amb el suport dels serveis de la Xarxa Local de Municipis (Xaloc).