La morositat era una cosa quasi inexistent abans del 2008 i que ara és un problema que arriba a un 8% de les comunitats de veïns d'Olot. És a dir, des de l'inici de la crisi hi ha gent que no pot pagar el rebut dels serveis comunitaris. La temàtica va ser feta pública ahir en el decurs de la presentació d'un cartell destinat a fomentar les bones pràctiques veïnals i editat pels administradors de finques i el Consorci de Benestar Social de la Garrotxa. Els administradors van apuntar l'existència de casos de necessitat. Van exposar situacions de famílies que no aconsegueixen fer els tres apats del dia.

Un altre origen de la morositat rau en els procesos d'execució hipotecària. Els bancs no assumeixen les quotes de l'espai temporal que acaba amb la marxa obligada dels residents. Llavors la part proporcional de les quotes les han d'afrontar la resta de veïns. Un cop acabat, el litigi el banc només es facàrrec de les quotes de l'any en curs i de l'any anterior, però no reculen 3 anys enrera.

La morositat no té gaire perspectiva de millorar, però s'ha estabilitzat perquè, segons els administradors, part de la immigració ha marxat per culpa de la crisi.

La crisi també ha augmentat la conflictivitat veïnal. Segons ells, ara és més complicat arribar a acords. En aquest sentit, van considerar vital l'existència dels serveis de mediació del Consorci de Benestar Social de la Garrotxa.

El cartell presentat exposa, en 6 idiomes, les coses que no s'han de fer per evitar conflictes i assolir una bona convivència.

Segons exposen no s'ha de penjar roba molla als balcons ni instal·lar-hi antenes. Tampoc s'han de llançar objectes als desguassos, fumar als espais comuitaris ni deixar-hi residus. I els garatges no són trasters.