Agafar el cotxe, la motocicleta, el tren o l'autobús per anar a treballar forma part de la rutina diària de 146.939 gironins que s'han de desplaçar des de la localitat on viuen fins a un altre municipi per arribar al seu lloc de treball. D'aquests, 28.188 es desplacen a més d'un municipi mentre que 19.541 treballen fora de l'àmbit de les comarques gironines. Aquestes són algunes de les últimes dades de l'Institut d'Estadística de Catalunya (Idescat), que fan referència a ?l'any 2011 i que revelen que quasi la meitat dels gironins (48%) no treballen al municipi on viuen. L'informe també destaca que sis de cada deu gironins que es desplacen per anar a la feina fan només un viatge diari. Pel que fa a la durada dels desplaçaments, el 68 per cent dels empleats de la província de Girona que necessita desplaçar-se per arribar al seu lloc de treball dedica menys de vint minuts en el trajecte.

Els desplaçaments

La gran majoria dels gironins es desplaça a la feina amb un mitjà de transport privat (66,5%) mentre que només un 12,8% es decanta pel públic. A l'hora de triar el mitjà de transport amb què arribar al lloc de treball, sis de cada deu gironins tria el cotxe o la furgoneta mentre que tan sols un 8,5% es decanta pel bus. Es dóna la ?circums?tància que hi ha quasi el mateix nombre de gironins que arriba a la feina en bicicleta (un 2,5%) que en tren (2,5%). L'informe de l'Idescat també revela que Girona registra un dels percentatges més elevats de residents que treballen on viuen (un 61,4%).

En el conjunt de Catalunya, un total d'1,3 milions de catalans s'han de desplaçar cada dia per treballar des de la localitat on viuen fins a un altre municipi i 263.000 persones es traslladen a més d'un, mentre que 1,5 milions de persones treballen en el mateix municipi on resideixen. El 65,8 % dels que es desplacen fan només un viatge diari, sobretot en l'àmbit metropolità -69 %-, i a l'Alt Pirineu i Aran -50,1 %-, les comarques lleidatanes centrals -46,8 per cent- i a les Terres de l'Ebre -46,4 %- són les zones on hi ha més persones que es traslladen diverses vegades al dia.

Els municipis que atreuen menys població per motius laborals són Lleida i Terrassa i els que més són els barcelonins Sant Cugat del Vallès, el Prat de Llobregat, Cerdanyola del Vallès i Cornellà de Llobregat, on dos de cada tres llocs de treball estan ocupats per algú de fora de la localitat.