13 de juny de 2014
13.06.2014
· CAS MANGA

El Consell va tornar a adjudicar a GRS un contracte que la justícia havia anul·lat

Se li volia entregar en monopoli durant 25 anys la gestió tributària però una empresa va al·legar-hi en contra

13.06.2014 | 00:00

La cronologia del concurs

  • 7 de setembre de 2006 · L’empresa ATC-SIG SL anuncia al Consell Comarcal de la Selva (CCS) que presentarà al·legacions al concurs per les irregularitats detectades en el plec de clàusules.
  • 28 de novembre de 2006 · El CCS adjudica el servei a GRS Arc Local i es firma el contracte el 2 de gener de 2007.
  • 7 de setembre de 2010 · Una sentència anul·la el plec de clàusules del concurs i l’adjudicació i obliga a tornar a començar de nou tot el procediment.
  • 18 de gener de 2011 · S’acorda que GRS segueixi amb la prestació del servei fins que es faci la nova convocatòria.
  • 1 de febrer de 2011 · Es presenta a la junta directiva del CCS el plec de condicions administratives del nou concurs on s’especifica que queden exclosos de participar-hi aquells que hagin ajudat en l’«elaboració de les bases tècniques o dels documents preparatoris del concurs».
  • 3 de maig de 2011 · El ple del CCS adjudica a GRS el servei de gestió tributària i cadastral.
  • 17 de juny de 2011 · Es firma el contracte administratiu entre el CCS i GRS.
  • 14 de febrer de 2013 · El Servei de Vigilància Duanera (SVD) fa l’entrada i escorcoll al CCS i als despatxos dels responsables de GRS on hi troba la documentació que, indiciàriament, acredita que el concurs estava arreglat.

Les al·legacions

  • «Evidents irregularitats que conté el Plec» · Extracte del correu electrònic que el 7 de setembre de 2006 el responsable d’ATC-SIG SL va escriure a l’aleshores president del Consell Comarcal de la Selva, Jordi Iglesias Salip (CiU), denunciant les irregularitats en aquest concurs de gestió tributària– 2006/296–. El més curiós es que aquest correu el va trobar la policia al despatx de l’apoderat de l’empresa GRS –Josep Maria Franch Carcereny–, contra la que apuntaven les irregularitats: «Les causes que ens porten a presentar aquestes al·legacions són diverses, però es poden resumir en la combinació d’un seguit d’irregularitats que ens han apartat de qualsevol opció d’optar a participar en un dels serveis que han sigut licitats. Tenim la sensació que aquest procediment adoleix d’un hermetisme res convenient donada la importància del servei del qual parlem, i amb una predisposició gairebé absoluta cap a una única opció empresarial. Una vegada presa la deició per part del CCS d’unificar els serveis, iniciem els processos necessaris per participar en el concurs; entre ells, una roda de converses a tots nivells, inclosa l’empresa que fins al present tenia contractades aquests serveis (GRS) així com amb vostè en persona. En tots els casos ens va ser ‘aconsellat’ que l’única opció al nostre abast era arribar a algun acord amb la mencionada empresa. Donat que no hi va haver opció d’acord, donada a la posició de l’empresa, les circumstàncies poc clares del procediment i les evidents irregularitats que creiem conté el Plec de Condicions, hem pres la decisió de presentar al·legacions»

Una empresa ja havia notat pudor de podrit en l'adjudicació que el Consell Comarcal de la Selva va fer a GRS Arc Local en matèria d'"Assistència tècnica, suport administratiu i assessorament especialitzat en gestió tributària, gestió cadastral, recaptació i inspecció". Corria l'any 2006 però ATC-SIG SL sospitava que l'organisme provincial vestia de legalitat una martingala que entregava aquest servei a GRS de ?forma monopolística -contracte per 10 anys amb possible pròrroga fins als 25-. Sens dubte, era un ?blindatge d'un servei econòmicament molt rendible durant una generació.

El 7 de setembre de 2010, el Jutjat Contenciós-Administratiu número 2 de Girona va declarar nul el plec de clàusules d'aquest concurs "per no ser conforme a dret" i, per tant, anul·lava també l'adjudicació del contracte a GRS obligant el Consell Comarcal a tornar a iniciar el procediment. L'organisme va acatar la resolució judicial, i el 3 de maig de 2011 GRS va tornar a guanyar el contracte. Però els investigadors del cas Manga poden "demostrar" que en aquesta segona convocatòria del concurs les dues empreses que hi van participar no ho van fer "en igualtat d'oportunitats" i que GRS va ser afavorida pel Consell Comarcal, que li va facilitar "informació exclusiva sobre el concurs, coneixia les clàusules administratives i tècniques que el regulaven abans de la seva aprovació i publicació, i a més va participar activament en l'elaboració d'aquestes".

El Servei de Vigilància Duanera (SVD) disposa de nombrosa ?documentació, que ha remès a la jutgessa instructora del cas, Pilar de Lara, que demostrarien aquest tracte de favor de l'organisme comarcal a l'empresa GRS que "lluny de ser excepcional, és una cosa tristament normativa". I en el present cas, demostra que els responsables de l'empresa -Josep Maria Franch ?Carcereny i Alexandre Ros Valls- van tenir accés a les condicions del ?procediment perquè "van participar activament en el seu redactat, suggerint modificacions, celebrant ?reunions amb els responsables del Consell Comarcal de la Selva i dirigint tot el procés d'un concurs ?públic en el que no haurien hagut de participar per permetre la lliure concurrència a altres empreses".

Les proves

Els correus que l'apoderat de GRS -Josep Maria Franch Carcereny- va enviar al secretari del l'ens comarcal -Marià Vilarnau-, al gerent -Joan Burjachs (CiU)-, a un parell d'advocats privats, al seu soci i a diversos empleats de l'empresa ?delaten l'existència d'intercanvi d'informació privilegiada i suggerències per incloure o modificar el plec de clàusules administratives del ?concurs en qüestió. Hi ha exemples:
16 de desembre de 2010: Franch li explica a Ros que ha "revisat el plec de clàusules administratives que els hi va donar Marià [secretari de l'ens] la setmana passada".

22 de desembre de 2010: Franch li escriu a Ros que "en el marc de les observacions que estem fent al CCS sobre l'esborrany del plec de clàusules administratives que ens heu passat, la Olvi [Olvido Pineño Herreros, Cap del Departament de Gestió Cadastral de l'ens comarcal] em comenta la clàusula 31"

31 de gener de 2011: el secretari del Consell remet a l'apoderat de GRS els plecs "tal com està proposat que s'aprovin demà al ple".

Però la policia també va trobar al despatx de l'apoderat de GRS fulls manuscrits amb informació sobre reunions mantingudes amb responsables del Consell Comarcal i els punts a tractar, acords o posicions d'entesa aconseguits abans i després d'alguna adjudicació. Igualment, va confiscar documents del plec de condicions tècniques i clàusules administratives del concurs en qüestió amb esborranys que tenien anotacions manuscrites sobre aspectes a modificar o reconsiderar. Material "probatori que la direcció de GRS Arc Local va estar en possessió del plec de clàusules reguladores del concurs abans de la seva publicació i del contracte amb el Consell Comarcal de la Selva abans de ser adjudicat a cap licitant, i que la direcció de GRS va participar i influir en l'elaboració d'ambdós textos".

En la primera adjudicació del concurs -que va quedar anul·lada-, els responsables polítics i tècnics de l'ens comarcal eren Jordi Iglesias Salip (CiU) en qualitat de president; Jaume Figueras Coll (CiU) com a gerent i Jesús Ciuró Petit, secretari. No obstant, la policia no té cap dubte que Robert Fauria (CiU) -en llibertat provisional- va participar amb ells i els responsables de GRS "en reunions preparatòries d'estratègies de nous concursos" quan va posar-se al capdavant de l'organisme l'any 2007.

Compartir a Twitter
Compartir a Facebook