En Lluís Martínez viu a l'Escala i treballa a Girona. Cada dia fa uns 90 quilòmetres amb el seu cotxe per anar i tornar de la feina. S'ha tornat un expert a detectar les gasolineres barates i assegura que, proveint a les més econòmiques, s'estalvia uns 300 euros anuals. En els últims mesos han proliferat a Girona i el seu entorn diverses benzineres de les anomenades low cost. No estan vinculades a cap de les grans petrolieres i, normalment, són d'autoservei.

Una normativa del 2013 que liberalitzava el sector permet la ubicació de les estacions de servei en quasi qualsevol punt amb independència de les normes establertes en qualsevol Planejament General Municipal.

A Catalunya, una de les comunitats on abans es van implementar aquest tipus de benzineres fantasma, la seva proliferació va en augment, mentre en altres zones de l'Estat, com Andalusia o Castella La-Manxa es prohibeix la concessió de permisos i s'exigeix que almenys hi hagi un treballador per atendre qualsevol tipus de problema.

Molts dels propietaris de gasolineres veuen en aquest format una competència al seu negoci. Als sindicats tampoc els agrada el model, bàsicament perquè entenen que destrueix llocs de treball.

L'Associació d'Estacions de Servei de Barcelona ja ha denunciat davant el Ministeri d'Indústria les gasolineres low cost. L'entitat ha encarregat un estudi a un despatx especialitzat que ha conclòs que aquest tipus de benzinera no compleix amb la normativa en matèria de seguretat i atempten contra els drets bàsics dels consumidors.

"El fet que no hi hagi personal especialitzat en la manipulació de mercaderies perilloses és un gran risc per als usuaris i també la manca de vigilància, en ser estacions d'autoservei sense el suport de cap empleat: no es pot detectar si un client està fumant mentre posa gasolina, té els llums del cotxe encesos, el motor en marxa o està parlant pel mòbil", explica l'0rganització denunciant.

En la mateixa línia, el sindicat UGT alerta que "donar aquest servei amb preus que permeten estalviar fins a 15 cèntims d'euro per litre només és possible perquè, a diferència de les estacions de servei tradicionals, les low cost no tenen personal per donar servei al client. Són benzineres desateses, amb pagament per targeta, sense botiga ni servei de rentat. Només es tracta de posar gasolina".

Segons el sindicat, la proliferació d'aquest tipus de gasolinera contribuirà a la destrucció d'ocupació. Al mateix temps, qüestiona que com a consumidors "no podem demanar que es comprovi la qualitat del carburant, la quantita subministrada, no sabem a qui demanar un full de reclamacions..."

Per a la UGT, "aquestes mancances se sumen al fet que l'usuari manipula carburant, amb l'evident risc que comporta: com a clients no coneixem els procediments adequats en cas de vessament, per exemple, ni hem de conèixer la normativa on es detalla el procediment de treball segur per a subministrar carburant". I conclou: "Qui es responsabilitzarà de possibles accidents o males pràctiques en situació de risc sense controlar?".