Ryanair va reiterar ahir que no té intenció de marxar de Girona. Una informació publicada pel diari francés L'Independant, en la que s'indicava que la companyia abandonaria les instal·lacions de Vilobí d'Onyar a partir del desembre, va fer saltar les alarmes. L'alerta roja, però, va durar ben poc, perquè a mitja tarda la companyia irlandesa es va encarregar de difondre que aquest hivern operarà les rutes que estaven previstes des de i cap a Girona, mentre que la Generalitat també va confirmar que en cap moment hi ha hagut senyals que indiquessin que l'aerolínia vulgués dir adéu.

La informació del diari francès constatava que l'aerolínia irlandesa, la de més presència a l'aeròdrom gironí, derivaria a Barcelona tots els seus vols a partir del mes de desembre. L'article remarcava el dur revés que això suposaria per la zona de l'Empordà i que l'arribada de noves companyies no podria contrarrestar els efectes de la pèrdua de l'aerolínia que fa més de deu anys que porta la gran majoria de les rutes a Girona.

Ahir a la tarda, la companyia presidida per Michael O'Leary es va encarregar de negar aquesta informació, afirmant que és "falsa". "Ryanair no té plans d'abandonar l'aeroport de Girona i operarem més d'una dotzena de rutes aquest hivern", exposava l'aerolínia en un breu comunicat, en el que també constatava: "Seguim compromesos a generar trànsit a i des de Girona, especialment turisme que es dirigeix a la Costa Brava".

Des de la Generalitat també van negar ahir la informació, i van assegurar que a dia d'avui segueixen treballant amb Ryanair per configurar l'oferta de la temporada d'hivern a l'aeroport de Girona.

5 rutes menys que el 2013

El passat mes de maig, Ryanair va anunciar l'oferta per a la propera temporada d'hivern, que comença a partir del mes de novembre. D'una setmana per l'altra, l'aeroport perdrà una trentena de rutes, passant de les 44 que estan en oferta aquest estiu a les 14 que restaran a l'hivern, per les que ja es poden reservar vols.

Concretament, les rutes que s'oferiran són quatre cap a Itàlia (l'Alguer, Cagliari, Pisa i Pescara), una a Polònia (Wroclaw), quatre a Alemanya (Düsseldorf, Bremen, Frankfurt i Baden-baden), una a Holanda (Eindhoven); una a Eslovàquia (Bratislava); dues a Marroc (Marràqueix i Rabat); i una a Escòcia (Glasgow).

Amb aquesta oferta, la companyia eliminava algunes rutes tradicionals a l'aeroport gironí, deixant-lo sense cap connexió ni amb Londres ni París. Per països, la principal retallada ha estat amb el Regne Unit, ja que tan sols hi haurà la ruta cap a Glasgow. Amb Anglaterra, no hi haurà ni una sola connexió, ja que a més de Londres, respecte l'hivern del 2013 també s'han eliminat els vols cap a Bristol i Manchester.

En total, les 14 rutes que s'oferiran a partir de l'1 de novembre sumaran un total de 78 freqüències setmanals. Respecte el 2013, quan hi va haver 19 rutes, la reducció és del 25%.

Girona perd viatgers

Ho diuen tant les dades d'Aena com les de l'Institut d'Estudis Turístics (IET) del Ministeri d'Indústria: durant el 2014 l'aeroport de Girona no ha parat de perdre viatgers i ja s'ha situat per sota dels nivells de l'any 2004, quan Ryanair hi va instal·lar els avions per primera vegada.

Segons les dades publicades mensualment per Aena, l'aeroport de Girona ha perdut entre el mes de gener i el de juliol un 21,7% de passatgers respecte el mateix període de l'any 2013. El mes passat, tan sols hi van passar 317.116 viatgers, fet que suposa un 17,5% menys. Les previsions marquen que la companyia hauria d'acabar l'any amb 1,7 milions d'usuaris a Girona, fet que la situa lluny dels 3 milions anuals que es van acordar al novembre del 2011.

D'altra banda, les dades de l'IET publicades dilluns mostren que l'aeroport de Girona, juntament amb el de València, són els únics de l'Estat on les companyies de baix cost perden viatgers.