Girona recuperarà a finals d´any la seva connexió aèria amb Madrid. I ho farà previsiblement de la mà de la companyia Air Andorra, que ja ha anunciat que oferirà una connexió diària entre l´aeroport de Vilobí d´Onyar i la capital estatal. La companyia ha contrac­tat un avió ATR-72 amb turbohèlix per operar amb una freqüència diària des de la base aèria gironina. Aquest model d´avió té habitualment una capacitat màxima de 74 places i és utilitzat actualment per altres companyies com Jet Airways o American Eagle.

Air Andorra és una aerolínia formada per un grup d´empresaris «experts en aeronàutica i amb una experiència en la creació d´empreses aèries de càrrega, passatgers i aviació executiva a països com Espanya, Brasil, Panamà i Colòmbia», segons informa el portal de turisme agenttravel.es.

La seu de la companyia es troba actualment a la Terminal 2 de l´aeroport del Prat, que és també el centre d´operacions i la base de sortida dels seus vols. Segons informa la seva pàgina web, Air Andorra pretén començar les seves operacions aquest de novembre principalment des de l´aeroport de la Seu d´Urgell a ciutats com Tolosa, Madrid, Barcelona, Eivissa, Palma de Mallorca i Lisboa. Tanmateix, la companyia també busca altres punts d´operació com l´aeroport de Girona-Costa Brava o tenir més presència al Prat amb una ruta també diària amb Múrcia.

Un nou capítol de la saga

Si finalment Air Andorra acaba aterrant a Vilobí, Girona tornarà a tenir una ruta que tradicionalment ha estat catalogada de «maleïda». L´últim vol entre Girona i Madrid el va fer Ryanair el 27 d´octubre de 2012 quan la companyia irlandesa va voler posar punt i final a una de les rutes amb més passatgers a causa del seu desacord amb les taxes aeroportuàries espanyoles. Va ser la companyia que més va aguantar, amb una freqüència més o menys regular entre el 2007 i el 2012.

La història de les polèmiques connexions entre Girona i Madrid per aire es remunta però a fa gairebé mig segle. Ibèria va ser la primera a unir les dues ciutats l´any 1969 i fins al 1980 amb certa regularitat tot i que amb ocupació baixa. Des de llavors, un conglomerat de companyies van apostar per la ruta Girona Madrid però cap d´elles va aconseguir consolidar-la: Sipan als anys 90, Air Nostrum al 2000, Air Europa i Iberia un any després. Air Catalunya, North Flying, Futura Internacional Airways, Flightline i Spanair ho van intentar en els successius anys sense massa èxit. Els elevats preus dels bitllets, la baixa ocupació i les disputes internes entre companyies i amb les administracions van convertir les oportunitats en fracassos. Finalment, cap al 2009 Ryanair, amb un domini gairebé absolut de l´aeroport com a companyia líder va aconseguir durant un temps consolidar la ruta fins al punt de convertir-la en una de les més populars fins que el desacord per les taxes va portar Ryanair a eliminar la ruta.

Model d´aeronau ATR-72

El model d´avió que Air Andorra ha contractat per operar a Girona és un ATR-72 amb turbohèlix i capacitat per a 74 places que actualment és usat per companyies com Jet Airways.