Era ja fosc quan Manuela Gómez, de 81 anys i usuària del servei de teleassistència de la Diputació de Girona, premia el botó del seu penjoll i advertia que tenia un atac d'ansietat perquè dos homes l'havien perseguit pel carrer fins al portal de casa seva. "Portaven una jaqueta fina amb caputxa, tot i la calor que feia" i ella estava atemorida. Els primers en arribar al seu domicili van ser els Mossos d'Esquadra, que van inspeccionar els voltants en busca dels sospitosos.

Igual que ella, hi ha gairebé una desena d'usuaris del servei que han passat per situacions similars i això ha permès comprovar que el servei pot utilitzar-se també per garantir la seguretat de la gent gran i prevenir els robatoris i assalts violents. Per aquesta raó, la conselleria d'Interior i la Diputació de Girona van signar un conveni en aquesta direcció que té per objectiu protegir les persones grans. La col·laboració entre institucions té tres eixos: aconseguir que la ciutadania tingui percepció de seguretat, disposar d'una policia de proximitat i evitar les situacions de risc per a persones grans que són un dels sectors més vulnerables de la societat.

Per tant, el penjoll al coll que els usuaris duen per avisar de caigudes, accidents o malalties al teleoperador que avisa l'ambulància o els serveis mèdics també servirà ara per avisar la policia.

El cas més recent és el d'una veïna de Llagostera de 82 anys que el passat dilluns va destapar una estafa gràcies a aquest servei. La dona va alertar els operadors del servei de teleassistència que un empleat de la companyia del gas li havia fet pagar una gran quantitat de diners per una revisió. Els operadors li van recomanar que truqués a la companyia i, en fer-ho, aquesta va descobrir que el seu treballador inflava les factures per embutxacar-se els diners.

Però la utilitat del servei de teleassistència també permetrà alertar dels maltractaments a persones grans que resulten difícils de fer aflorar perquè sovint queden reclosos en l'àmbit domèstic. Per aquesta raó el conveni signat ahir entre la conselleria d'Interior i la Diputació de Girona formarà els operadors de teleassistència en aquesta matèria a fi que puguin ser els primers en donar la veu d'alarma quan detectin alguna situació d'aquest tipus.