L'aeroport de Girona sembla avançar irremissibliment cap a les èpoques més fosques, en les quals a penes hi havia trànsit d'avions ni de passatgers. L'anunciada retallada de vols de Ryanair per a la nova temporada d'hivern que comença el 9 de novembre suposarà un descens en el trànsit, però aquest ja s'ha començat a fer patent perquè, com és habitual, el canvi s'està duent a terme de manera progressiva. La terminal, ho pot veure qualsevol que s'hi acosti, res té a vaure amb aquella sala bulliciosa de fa anys, i avui es troba quasi deserta. A més, confirmen el greu descens tant des dels sindicats de treballadors -que temien inclús una reducció de la jornada que pel que sembla no es durà a terme- com els responsables dels bars-restaurants i els mateixos taxistes, que es passen hores mà sobre mà esperant clients cada cop més estranys d'aconseguir.

El problema, com quasi sempre en l'aeroport de Girona, és l'imparable descens del nombre de vols de la companyia irlandesa Ryanair. Tots els esforços per aconseguir que altres aerolínies s'instal·lessin a Girona han resultat, si no infructuosos, almenys de resultats molt minsos en comparació amb el volum que duu Ryanair. Un exemple: una simple ullada al panell d'arribades ahir a les 11 del matí permetia observar que dels 19 avions que aterrarien a Girona fins la mitjanit, 18 pertanyien a Ryanair. No és un monopoli però quasi, i per tant quan Ryanair estonuda, l'aeroport de Girona agafa una pulmonia.

I fa molt temps que estornuda. La darrera vegada fa pocs dies, quan la companyia va anunciar que la reducció de rutes aquest hivern suposarà perdre dues connexions històriques que es mantenien des de l'aterratge de l'aerolínia l'any 2004: deixarà d'operar les rutes de Londres (tant amb Stansted com amb Luton) i la de París Beauvais. La tisorada afectarà sobretot les connexions amb el Regne Unit. Cauran de la llista Bristol i Manchester i l'únic vol a les illes britàniques serà el de Glasgow (que l'aerolínia ven com una de les novetats del proper hivern). A Alemanya, es perdran els vols a Colònia i a Niederrhein; a Holanda, el de Maastricht i a Polònia, el de Poznan.

L'aerolínia no va concretar els motius que l'han portada a dur a terme la tisorada, però s'hi entreveu el conflicte que manté amb la Generalitat per la nova taxa ambiental a l'aeroport del Prat hi té molt a veure. En definitiva, la puntada a Barcelona l'etziba al cul de Girona, perquè mentre al Prat hi va inaugurant noves línies, els 14 destins des de Girona sumaran aquest hivern 78 vols setmanals, una reducció del 25% respecte a les 19 rutes d'aquest passat hivern.

38% menys de viatgers

Això no obstant, els sindicats de treballadors han calculat que la reducció del nombre de viatgers serà molt superior, ja que els vols que s'eliminen són dels que tenen tradicionalment més ocupació, tant de sortida com d'arribada: no és el mateix eliminar els vols de Cracòvia que els de Londres i París. Concretament, des d'UGT s'ha calculat que hi haurà una reducció de feina del 38%, cosa que ha alertat els seus responsables i els ha fet mantenir aquesta mateixa setmana una reunió amb Aena de la qual, segons diuen, han sortit satisfets i amb el compomís que no hi haurà acomiadaments ni reducció de jornada laboral.

Segons explicava ahir ell representant dels treballadors, no és només que ja hi hagi actualment força menys vols que en la mateixa època de l'any passat -i molts menys que en anys anteriors- "sinó que els que hi ha arriben amb menys ocupació" (uns viatgers acabats d'arribar de Frankfurt van explicar que l'avió duia la meitat de les places ocupades). Ja tenen assumit que quan entri completament en vigur la temporada d'hivern (el cap de setmana del 8 i el 9 de novembre) l'aeroport de Girona "quedarà amb entre 4 i 8 vols diaris".

Els cambrers dels bars-restaurants corroboren que els clients són un bé escàs. I els taxistes acaben de confirmar-ho: "Pocs avions i poca gent" asseguren, també conscients que el pitjor encara està per arribar. Com a bons representants del seu gremi, parlen així de clar: "A veure si els polítics mouen una mica el cul, que no dormin tant i portin vols aquí".