El Tribunal de Comptes té previst fiscalitzar les obres de la línia de TAV entre Barcelona i la frontera francesa l’any vinent. El programa de fiscalitzacions del Tribunal de Comptes per a 2015 preveu la fiscalització, per iniciativa de les Corts Generals, de la construcció de la línia ferroviària d’alta velocitat entre Barcelona i la frontera, a més de les del TAV cap a la zona de Llevant. Fonts del Tribunal de Comptes, però, informen que el programa de fiscalitzacions per al 2015 encara no és definitiu i per tant, hi pot haver variacions.

El portaveu de CiU a la Comissió Mixta per a les Relacions amb el Tribunal de Comptes, Carles Páramo, explica que, des que van conèixer els resultats de la fiscalització de la línia de TAV entre Barcelona i Madrid, reclamen que s’analitzi també el tram gironí de l’alta velocitat, per conèixer els detalls de les obres.

El Butlletí Oficial de l’Estat (BOE) del passat 28 d’octubre recollia una resolució de la Comissió Mixta per a les Relacions amb el Tribunal de Comptes en relació amb les conclusions de l’informe fet pel Tribunal de Comptes sobre l’AVE Madrid Barcelona.

En la fiscalització de les principals contractacions relacionades amb la construcció del TAV Madrid Barcelona entre el gener del 2002 i fins a la posada en marxa de la línia al febrer del 2008 el Tribunal detalla que el cost final de les obres va ser un 43,2% superior al preu d’adjudicació dels contractes originals.

En aquesta resolució, la Comissió Mixta insta el Tribunal de Comptes a fer «una anàlisi similar a la realitzada per a la línia fèrria d’Alta Velocitat Madrid-Barcelona respecte a altres línies l’execució de les quals s’ha iniciat amb posterioritat» i a «completar les actuacions que està desenvolupant actualment en la ‘Fiscalització del finançament de les infraestructures ferroviàries en el periode 2011-2013’, amb una anàlisi de la contractació feta per ADIF en aquest temps».

A més, també «lamenta i denuncia la deficient redacció dels projectes, tramitació, planificació i execució de les obres per part de CIF i ADIF» de la línia fèrria Madrid-Barcelona i convida l’òrgan fiscalitzador a «efectuar un diagnòstic de les causes que han pogut conduir a una estimació tan deficient de la demanda de transport i a la inadequada planificació, en general, de les inversions públiques (tant en el que es referència a la línia fèrria d’Alta Velocitat Madrid-Barcelona, com en altres infraestructures recents de transport».

En la resolució, els diputats i senadors que formen la Comissió Mixta també insten el Tribunal de Comptes a «efectuar un ­diagnòstic del funcionament dels òrgans de gestió i control del projecte, tant en els Ministeris de Foment i Hisenda i Administracions Públiques com en les entitats creades a l’efecte, Gerència d’Infraestructures Ferroviàries (GIF) i Administrador d’Infraestructures Ferroviàries (ADIF) amb la finalitat de determinar les causes per les quals en un període de temps tan dilatat com l’empleat en construir la línia fèrria Madrid-Barcelona, les deficiències posades de manifest pel Tribunal de Comptes en els primers informes en la matèria no van ser objecte de l’oportuna correcció».

Més control dels contractes

Així mateix, la Comissió Mixta insta ADIF a «perseverar en el camí iniciat de cara a l’establiment de mecanismes i instruments que garanteixin més control de la planificació i execució dels contractes».