Va tornar a passar exactament el mateix. Exceptuant que el mur de maons ha estat substituït per blocs de formigó i que diumenge va entrar menys aigua que fa dos mesos, la causa de la inundació de les vies del TAV de Girona no ha canviat. El fet és que des de principis d'octubre, quan es va poder restablir la línia d'alta velocitat després que hi entrés aigua per primera vegada, el Ministeri de Foment no ha fet cap actuació per evitar una nova inundació. Malgrat que Adif es va comprometre a tapar el forat per on entra l'aigua i a canalitzar la riera de la Pabordia, les setmanes han passat i les obres no han ni començat. Ara, després de la segona inundació de les vies del TAV, Foment s'ha posat les piles i ha anunciat una declaració d'emergència per poder ?fixar el tret de sortida d'aquestes actuacions "en els pròxims dies".

Sense assenyalar a ningú, ahir el secretari d'Estat d'Infraestructures, Julio Goméz-Pomar, va reconèixer que el Ministeri revisarà "el full de ruta pactat" amb l'Ajuntament de Girona per "veure si hi ha un comportament diligent" en l'execució del calendari d'obres a la zona de la línia d'alta velocitat per on entra l'aigua. Gómez-Pomar, que va fer un canvi d'agenda per poder visitar Girona i reunir-se amb el consistori, va explicar que Adif realitzarà una declaració d'emergència -per tant, sense necessitat de licitar les actuacions- per començar "immediatament" les obres. D'entrada, Gómez-Pomar va informar que els treballs consistiran a "tapar el forat del pou d'àrids"; l'espai per on cau l'aigua i per on s'extreia la terra mentre s'executava el túnel urbà del TAV a Girona. Es tracta d'una zona que també és denominada com a "pou d'atac".

L'altra tasca que forma part del paquet d'actuacions urgents consisteix a modificar la canalització de la riera de la Pabordia. Les obres es basen a fer una canalització directa de la riera, per restituir així la seva llera original. Segons va afegir Gómez-Pomar, en una segona fase Foment estudiarà la possibilitat de tapar també "el pou de l'excavadora"; el forat per on va accedir la tuneladora. A més, el secretari d'Estat d'Infraestructures va recordar que Adif manté el seu compromís de realitzar les obres de reposició i condicionament al voltant de l'estació del TAV de Girona.

"No han tocat res"

Les paraules de Gómez-Pomar no van ser noves per a l'Ajuntament de la ciutat. L'alcalde de Girona, Carles Puigdemont, va explicar: "Hem tingut una reunió que ja havíem fet abans". "És evident que ha fallat alguna cosa", va afegir. Puigdemont va assegurar que Foment "sap que internament ha de prendre una decisió" per assumir responsabilitats de la doble inundació en dos mesos de les vies d'alta velocitat. "Som més escèptics amb el compromís d'Adif", va subratllar Puigdemont, que va assenyalar que Foment havia anunciat, a principis d'octubre, que a finals d'any el forat per on entra l'aigua "estaria tapat". "No han tocat res", va sentenciar.

L'alcalde també va destacar que els responsables de Foment "no tenen explicacions" per argumentar "per què no s'han fet amb celeritat" les obres que, en principi, evitarien una nova inundació del TAV. "No cal ni ser un enginyer per saber que el forat s'ha de tapar", va defensar Puigdemont, que va recordar que el calendari "no s'ha complert". El conseller de Territori, Santi Vila, es va sumar a la reivindicació de l'Ajuntament de Girona. Vila va subratllar que "és inadmissible que no s'hagi seguit" l'estratègia dels tècnics del consistori.

"La Generalitat exigeix responsabilitats; algú haurà de presentar la seva dimissió", va posar de manifest Vila. A més, va afirmar: "S'ha de dirimir qui són les persones d'alt nivell d'Adif i que han de prendre responsabilitats". També Vila va recordar que "tot allò que va dir Adif quan es va inundar el TAV per primera vegada és un disbarat", fent referència a l'argument que el túnel de les vies d'alta velocitat de Girona va actuar "com a drenatge de la ciutat". Vila va concloure que la inundació del TAV "és un despropòsit" que fa quedar malament Girona entre el sector ferroviari a escala internacional.