El baix trànsit de l'enllaç del TAV entre Espanya i França pot suposar que Florentino Pérez guanyi una nova indemnització de l'Estat. El fet és que el túnel del Pertús, que uneix Figueres i Perpinyà en la línia del tren d'alta velocitat, s'està quedant lluny de la previsió inicial sobre el pas de combois, tant de passatgers com de mercaderies. Tal com va avançar ahir Diari de Girona, en el primer any d'aquest servei, les dues estacions de la província -Girona i Figueres- no han superat els 100.000 viatgers en la connexió del TAV amb França. A més, el trànsit de mercaderies tampoc està complint la projecció que es va realitzar fa una dècada, quan es va adjudicar a TP Ferro la gestió del túnel del Pertús.

Així, TP Ferro -que està formada en un 50% per ACS, la constructora que presideix Florentino Pérez- podria rebre una nova indemnització de l'Estat, després d'haver guanyat fa dos mesos una altra compensació econòmica del Govern espanyol amb el projecte Castor. El motiu és que TP Ferro ha acudit a un tribunal d'arbitratge amb una reclamació, tot exposant que el nombre de combois que passa diàriament pel túnel del Pertús és insuficient i que no es correspon amb l'expectativa que es va fer abans de construir la infraestructura. Ara bé, a la ruïna de la utilització del TAV entre Figueres i Perpinyà s'hi ha d'afegir una altra problemàtica: les facilitats del contracte que va signar l'Estat amb la concessionària TP Ferro per gestionar les vies.

Segons va alertar ahir el diputat gironí de CiU al Congrés, Jordi Xuclà, el contracte «beneficia l'empresa» TP Ferro, que Pérez comparteix amb el grup francès Eiffage. Xuclà, que va recordar que el contracte es va signar durant l'últim mandat de José María Aznar com a president del Govern espanyol, va afirmar que l'Estat «va donar massa avantatge a la concessionària». Aleshores, Francisco Álvarez-Cascos (PP) ocupava la cartera del Ministeri de Foment. «Estem davant d'un altre cas Castor», va afegir Xuclà, que com a advocat va valorar que TP Ferro «compta amb possibilitats» per guanyar el litigi al tribunal d'arbitratge contra el Govern. En cas de ser així, des de l'Estat s'hauria d'indemnitzar a l'empresa de Pérez. Per tant, tal com va succeir fa només un parell de mesos amb Castor després que el Consell de Ministres acordés pagar més de 1.300 milions d'euros a Escal UGS, participada en un 66% per ACS.

Xuclà va avançar que «no és descartable» emprendre accions parlamentàries per rescindir el contracte amb TP Ferro sobre la gestió del túnel del Pertús. Tot i això, va advertir que el cost de la rescissió pot ser superior al cost de la indemnització. Per tot plegat, Xuclà va considerar que la resolució del litigi «depèn de la política del Govern espanyol i francès». «Es requereix una política de fons», va afegir Xuclà, que va assegurar que hi ha una mala gestió en impulsar el servei del TAV entre Espanya i França. «En l'últim any no he detectat cap promoció que potenciés que els ciutadans gironins passessin el cap de setmana a París o a Lió», va afirmar el diputat de CiU al Congrés. Per això, va concloure que la política que fa l'Estat «és miop» perquè, segons va posar de manifest ahir Xuclà, «la seva acció està tancada dins Espanya».

Segona indemnització

Si finalment l'empresa de Pérez guanya el litigi contra el Govern, no es tractaria de la primera indemnització que rep pel túnel del Pertús. El fet és que l'Estat va haver de compensar TP Ferro entre el 2009 i el 2012 amb un total de 172 milions d'euros, per l'incompliment dels terminis en la construcció de la línia del TAV entre Barcelona i la frontera francesa. Això, tenint en compte que la concessionària d'aquest tram va invertir 1.200 milions d'euros -500 dels quals a través d'un crèdit- en la construcció de les vies del tren d'alta velocitat.

De fet, el nombre reduït de trens que passa cada dia pel pas transfronterer del TAV, a través del túnel del Pertús, provoca que TP Ferro tingui problemes per mantenir la viabilitat del servei. Per això, hi ha constància que diferents fons d'inversió «voltors» -que es dediquen a comprar deute a un preu menor- s'han interessat en la línia per saldar el crèdit que l'empresa de Pérez no pot assumir. Així, els 10 trens de viatgers diaris i els 12 combois de mercaderies setmanals que passen pel punt transfronterer de les vies entre Figueres i Perpinyà és insuficient.