Transport Sanitari de Catalunya (TSC) ha presentat l'oferta de preus més barata per aconseguir la gestió de les ambulàncies a Girona, superant la proposta del Consorci del Transport Sanitari de Catalunya Regió de Girona (CTSC), que presta el servei actualment. TSC és una empresa de transport sanitari creada l'any 2000 per la Creu Roja per poder concórrer al primer concurs públic de transport sanitari que va convocar el Departament de Salut a Catalunya i actualment té implantació a Barcelona -a la capital, a Berga, Malgrat de Mar o Vilafranca del Penedès-; Lleida -La seu d'Urgell, Tremp o Sort- i Osca. A Girona, actualment dóna cobertura geogràfica només a Puigcerdà.

TSC, però, seria una de les possibles perjudicades pel concurs públic convocat per la Generalitat per gestionar el transport sanitari de Catalunya en la propera dècada, ja que fins ara gestionava sis lots i en aquest concurs només ha guanyat en preu en els de Girona i Alt Pirineu.

El departament de Salut ha dividit en 13 lots territorials la gestió de les ambulàncies per als deu pròxims anys. Segons va explicar el sotsdirector el Servei Català de la Salut -CatSalut-, Francesc Brosa, dimecres passat van obrir les pliques amb les ofertes econòmiques presentades, però el concurs encara no s'ha adjudicat perquè, diu, "ara hem d'estudiar tots els projectes tècnics i econòmics presentats i, en cas de dubtes, sol·licitar documentació i informació addicional". "L'adjudicació es farà una vegada avaluades totes les variants, d'aquí a un mes o mes i mig, i els treballadors del sector poden estar tranquils perquè, guanyi qui guanyi el concurs, els empleats quedaran subrogats al guanyador amb les mateixes garanties i el mateix conveni laboral", va assegurar Brosa.

L'empresa danesa Falck, que fa tres anys va comprar el 75% d'Ambulancias Lázaro, ha presentat l'oferta de preus més barata per aconseguir la gestió de sis dels 13 lots territorials del concurs. El preu de sortida del concurs era de 200 milions d'euros anuals per un període de deu anys, en total 2.000 milions, i Falck ha optat als sis lots als quals ha concorregut amb uns preus un 10% menors que la resta d'empreses concursants, cosa que la situa en millor disposició d'acabar rebent l'adjudicació.

Aquests preus han sorprès algunes empreses del sector, que han vist com els preus que han presentat han estat superats per Falck. Per això, han anunciat que dilluns demanaran al Departament de Salut conèixer el projecte tècnic presentat per l'empresa danesa per veure si concorda amb els preus "o bé ratlla la temeritat", va explicar el president de la cooperativa Ambulàncies La Pau, Frederic Torrent, que ara gestiona les ambulàncies de l'àrea del Barcelonès Nord i La Selva.

El responsable del CatSalut va reconèixer que l'empresa danesa Falck, una multinacional que opera en una quarantena de països, ha presentat la millor oferta econòmica en els sis lots en què s'ha presentat "però això no vol dir que sigui ja l'adjudicatària, ja que caldrà esperar a avaluar tot el projecte tècnic que ha presentat". "Tenen bona puntuació, perquè el preu té un pes en el concurs, però no hi ha encara cap adjudicació", va insistir, encara que els empresaris del sector donen per fet que aquesta empresa entrarà en la gestió de les ambulàncies en bona part de Catalunya. L'empresa danesa Falck ha presentat les millors ofertes per gestionar els sis lots del Barcelonès Nord i Maresme, Vallès Occidental, Vallès Oriental, Penedès-Garraf i Baix Llobregat.

A l'Alt Pirineu, la millor oferta ha estat també la de TSC, a Lleida la de la UTE Egara-La Font, en el lot del Camp de Tarragona l'empresa Egara, en les Terres de l'Ebre la UTE Egara-La Font i a la regió sanitària de Barcelona la UTE Barcelona.

Les empreses que han concursat i que es pressuposen perdedores són, entre altres, la cooperativa Ambulàncies La Pau. "Ens han deixat fora als històrics, als pioners", va lamentar Torrent, que vol conèixer abans de l'adjudicació definitiva d'on pot sortir una rebaixa tan important de preus, perquè el 70% de les despeses són de personal i si són del 80 i escaig ja s'entra en pèrdues".

Torrent recorda, a més, que entre 2010 i 2013 la Generalitat els ha rebaixat un 10% les tarifes i que l'empresa danesa, tot i així, ha rebaixat la seva oferta en un altre 10% addicional.