El 27 d'octubre de l'any 2012, l'aeroport de Girona va rebre el seu últim vol procedent de Madrid, després que la companyia Ryanair cancel·lés aquesta ruta a causa de l'increment de les taxes dels aeroports de Barajas Adolfo Suárez i el Prat. Passats més de dos anys, la connexió amb la capital espanyola segueix sense restablir-se i res fa pensar que aquesta situació pugui canviar en els pròxims mesos.

I més després de saber-se aquesta setmana que la companyia Air Nostrum -filial regional d'Iberia- ha apostat per Perpinyà i no per Girona per establir-hi una línia que unirà aquesta localitat francesa amb Madrid. La companyia oferirà, a partir del 29 d'abril i fins al 24 d'octubre, dos vols per setmana -dimecres i diumenges- que comptaran amb 50 places i tindran un preu de 117 euros anada i tornada. "No en sabíem res", explica un portaveu de la Diputació de Girona. "Un any després que Ryanair deixés d'oferir la ruta entre Madrid i Girona, es van mantenir diverses reunions amb Air Nostrum per intentar recuperar la connexió", remarca, tot afegint que "les negociacions no van prosperar".

I és que aquesta aerolínia valenciana, tal com anuncia en la seva pàgina web, ha preferit buscar el lideratge en nombre de moviments i volum de rutes amb destinació a Madrid des del país veí. Amb la de Perpinyà, ja són nou les destinacions que opera Air Nostrum entre la capital d'Espanya i les ciutats franceses de Bordeus, Estrasburg, Lió, Marsella, Nantes, Niça, Tolosa i Lourdes. Aquesta última reprendrà la connexió a partir del 31 de març, ja que queda interrompuda durant la temporada d'hivern.

Una aerolínia ja coneguda

El nom d'Air Nostrum no és nou per al territori gironí, ja que durant tres anys va ser una de les aerolínies que semblava destinada a controlar la ruta entre l'aeroport de Barajas i el de Vilobí d'Onyar. Els vols d'aquesta companyia van començar el 1999, i van acabar, així, amb 15 anys sense trajectes entre Madrid i la capital gironina.

Tot i això, els desacords amb les diverses administracions no van trigar a aparèixer i finalment el 27 d'octubre de 2001 van cancel·lar la línia. Aquesta va ser la mateixa data que dotze anys més tard triaria la irlandesa Ryanair per dur a terme també el darrer vol de la mateixa ruta.

"Ni desmentim ni confirmem que s'hagin mantingut contactes amb les administracions gironines sobre aquesta línia", indica una portaveu d'Air Nostrum, que afegeix que "les institucions franceses es van dirigir a nosaltres mostrant el seu interès perquè la nostra aerolínia operi en els seus aeroports i per tant no és casualitat que les últimes rutes que hem inaugurat hagin estat amb ciutats del país veí, com Lourdes o Carcassona".

Per la seva banda, el representant de l'Associació per a la Promoció i el Desenvolupament de les comarques gironines (AGi), integrada per la Generalitat, la Diputació de Girona i la Cambra de Comerç ha assegurat a Diari de Girona -en contradicció amb les declaracions fetes pel portaveu de la Cambra- que "no hem mantingut cap contacte amb Air Nostrum sobre aquest tema". "Tot i així, seguim tenint contactes i negociacions amb una sèrie de companyies, que no tenim intenció d'abandonar i tampoc renunciem a cap proposta nova que pugui sorgir per tal de recuperar aquesta línia", subratlla el portaveu de l'AGI.

D'altra banda, Aena va confirmar que es troben en contacte permanent amb Air Nostrum però que desconeixen els motius pels quals aquesta aerolínia "va escollir Perpinyà i no Girona". "Fins que no s'acabi el procés de privatització de la nostra empresa no farem valoracions sobre aquesta situació", explica una portaveu d'Aena.