Futurs mestres que ara estan acabant la seva formació a la Universitat de Girona han compartit els seus treballs d´innovació didàctica per a les matemàtiques amb docents en exercici, i ho han fet a través d´una experiència educativa que, durant les últimes tres setmanes, s´ha portat als Centres de Recursos Pedagògics (CRP) del Departament d´Ensenyament a Blanes, Banyoles, Santa Coloma de Farners, Girona, Figueres, la Bisbal d´Empordà i les Preses -així com també a un centre de Llagostera o davant algun grup de mestres de Barcelona.

L´impulsor és el doctor en Didàctica de les Matemàtiques de la UdG, Josep Callís, i els protagonistes, 180 alumnes seus de quart curs del grau de Mestre d´Educació Primària, que, així, han realitzat la seva pràctica final. Els destinataris han estat prop de 500 mestres, la majoria dels quals de les comarques de Girona. Valorar els mestres joves «L´objectiu fonamental és treballar perquè la innovació que es realitza a les facultats arribi a les escoles -va explicar Josep Callís- perquè aquestes, sovint, no saben què s´està fent a la universitat».

El doctor va explicar que vol «que les escoles sàpiguen la línia de treball dels futurs mestres» i que, a través dels CRP, s´aporti innovació a les didàctiques que es desenvolupen a les escoles. I, alhora, que des dels centres educatius «es valori de manera positiva els mestres joves, perquè sovint se´ls considera poc responsables i poc formats», va lamentar Callís; qui també va considerar que la iniciativa prepara la capacitat de diàleg i de raonament dels actuals estudiants per quan arribin als claustres. Les presentacions obertes a mestres s´han estructurat de manera que a cada CRP s´han exposat quatre propostes de treball.

Josep Callís va concretar que «en tots els casos s´aplica una metodologia que té en compte el procés didàctic imprescindible per a una adequada comprensió matemàtica », en la qual «s´evoluciona des de propostes de vivenciació fins a la manipulació i la simbolització, per arribar a processos d´abstracció i de generalització de conceptes i lleis». Les maletes pedagògiques que s´han utilitzat en les presentacions s´han deixat als centres de recursos i aquests n´han publicat informació als seus webs.

La percepció del professor de Didàctica de les Matemàtiques és que, amb aquesta experiència, s´han aconseguit resultats «molt positius» per part dels mestres que hi han assistit, els quals li han transmès que caldria potenciar l´experiència ja que «els ha permès veure unes maneres diferents de treballar les matemàtiques», també perquè «veuen molt ben preparats a aquestes noves generacions de mestres» i perquè «entenen que cal canviar l´enfoc general de l´educació» -va especificar Callís-. Ell mateix i els seus alumnes també n´han fet una valoració positiva, sobretot per la complicitat que han mantingut amb els docents ja experimentats. El Centre de Recursos Selva I -a Santa Coloma de Farners- és un dels que va acollir la presentació dels futurs mestres.

El seu director, Albert Perafita, va considerar que es tracta d´una iniciativa interessant des del punt de vista de la formació entre iguals: uns, els universitaris, amb la teoria i els altres, els mestres, amb l´experiència. «En sintonia» amb els centres Perafita va explicar que la presentació el va «sorprendre gratament » i li va servir per comprovar que «aquesta fornada de mestres és diferent a la de fa 10, 15 o 20 anys», en el sentit que «estan més en sintonia amb les competències bàsiques i perquè parlaven un llenguatge centrat en les necessitats d´un centre». Estudiants de mestre de la UdG ensenyen innovació matemàtica a docents en exercici Alumnes de Didàctica de les Matemàtiques mostren noves formes d´ensenyar la matèria als Centre de ? Recursos Pedagògics