Per què no és necessària la MAT?

Europa considera necessària la interconnexió elèctrica entre els països. Però tal com s´ha construït la MAT no és admissible, perquè hi havia alternatives millors. La nova interconnexió amb el País Basc es farà amb cable submarí. Per què no es feia a Girona? Red Eléctrica (REE) ha construït la MAT a les comarques gironines de la manera que més els convenia pels seus beneficis empresarials, però ha traslladat a la societat gironina la resta de costos econòmics, socials i mediambientals.

La línia suposa uns perjudicis?

Des del punt de vista econòmic, el que varen cobrar els propietaris expropiats va ser ridícul. Els habitatges i els nuclis de població més pròxims han perdut molt valor i REE ni els ha respectat les distàncies de seguretat a les torres en diversos casos. A més, s´han amagat els efectes dels camps electromagnètics sobre la salut de les persones. I tots els gironins i catalans hem perdut qualitat ambiental, quan tot es podia haver evitat construint la MAT soterrada seguint el traçat de l´AP-7.

La MAT permetrà abaratir la factura energètica?

No, segur que no. Tots sabem el que ens han encarit la factura i això no té res a veure amb la MAT. Amb la crisi econòmica la demanda d´energia ha baixat i els preus haurien d´haver baixat. Són els nostres governants els qui tenen el poder i l´obligació pública de controlar l´abús de poder que exerceixen les empreses elèctriques fixant uns elevats preus que els donen tants beneficis. El que permetria abaratir la factura energètica seria la introducció seriosa de renovables.

És imprescindible la línia per garantir el subministrament elèctric de Girona i també del TAV?

Molts tècnics ja havien dit que no i la realitat els ha donat la raó. El TAV ha estat funcionant fins ara sense la MAT. Han jugat a fer por als gironins dient-nos que es col·lapsaria el sistema elèctric a les nostres comarques. La realitat és que a Girona tenim una xarxa de mitjana i baixa tensió dels anys 60, obsoleta, i només es deu a la deixadesa de les empreses elèctriques, que no han fet les inversions necessàries durant massa temps.

S´ha produït alguna il·legalitat per realitzar el projecte?

La MAT s´ha tramitat com un projecte diferent per cada tram. Segons REE, el tram entre Bescanó i Santa Llogaia no formava part de la interconnexió elèctrica europea. Algú s´ho creu a hores d´ara? A més, en la tramitació no van complir la normativa europea que exigeix una avaluació ambiental estratègica on s´obliga a valorar els costos socials i les alternatives a un projecte amb tant impacte sobre el territori.