L'anunci per desencallar el baixador del TAV a l'aeroport de Girona es va rebre ahir amb llums i ombres al territori. El sector turístic i empresarial ho va veure com una oportunitat per atraure noves companyies a Vilobí d'Onyar i convertir-lo "en una pista més de l'aeroport del Prat", seguint models com el de Londres. Van reclamar que l'obra, que tindrà un cost d'entre 8 i 10 milions d'euros, es faci de pressa. A l'altre costat de la balança, però, hi ha els recels dels experts en alta velocitat. Des de la Universitat de Girona (UdG) van defensar ahir que la inversió s'ha decidit sense planificar-ne el rendiment. D'entrada, perquè l'aeroport ara té poc volum de passatgers, tot i que també el perfil d'usuari del baix cost no acostuma a moure's amb alta velocitat.

"És una obra que es ve reivindicant des del territori i, en el futur, ens pot ajudar que finalment l'aeroport de Girona sigui una pista més per a l'aeroport del Prat", va afirmar ahir el director del Patronat de Turisme Costa Brava Girona, Ramon Ramos, que va destacar que, amb una estació d'alta velocitat al costat, l'aeroport atraurà "moltes companyies" perquè tindrà Barcelona a només 30 minuts. Ramos va assegurar que, indubtablement, desencallar el projecte és una "bona notícia" perquè l'aeroport guanyarà competitivitat i contribuirà a garantir l'equilibri territorial del transport aeri a tot el país. "Un projecte que es va demanar des del Patronat fa més de dotze anys, és important saber que la Generalitat hi aposta fermament", va opinar.

Per al director del Patronat de Turisme, la proximitat amb Barcelona no ha de ser un escull, sinó un avantatge i va posar com a exemple Londres, que compta amb sis aeroports "totalment equilibrats". En aquesta mateixa línia, el president de la Cambra de Comerç de Girona, Domènec Espadalé, no va plantejar ahir cap dubte sobre la intermodalitat en els sistemes de transport que, segons ell, és cada vegada més important per atraure els visitants. "Les connexions terrestres van lligades a les aèries i són bàsiques", va afirmar Espadalé, que va recordar que els empresaris, a través de la Cambra, fa anys que demanen que l'aeroport estigui connectat amb alta velocitat.

Dubtes que sigui rendible

L'optimisme d'ahir entre el sector turístic i empresarial es va convertir en recel des de l'àmbit acadèmic. Així, el director del Departament de Geografia de la UdG i expert en alta velocitat, Jaume Feliu, va plantejar seriosos dubtes sobre si una estació a l'aeroport de Girona pot ser rendible a curt termini. De fet, des del seu punt de vista, la construcció del baixador pot pecar de falta de previsió, sobretot perquè no hi ha un horitzó clar per a l'aeroport i perquè l'estació del TAV a Girona encara no està consolidada.

"El fet de construir una estació a l'aeroport no té excessiu sentit en el curt termini, perquè no hi ha una necessitat manifesta de construir una segona estació a l'àrea urbana de Girona, i menys a escassos dos anys de la inauguració de la primera", va manifestar el professor. A més, ell mateix va alertar ahir que el perfil d'usuari de l'alta velocitat i el dels vols de baix cost és "força incompatible".