I va arribar el dia del protocol. Tres dècades després que es parlés per primera vegada de la interconnexió elèctrica entre França i Espanya -malgrat que encara es tardaria una quinzena d'anys a formalitzar acords-, ahir es va inaugurar aquesta infraestructura. Una inauguració avançada, perquè la interconnexió de moment està en període de proves i no es preveu que entri en funcionament fins a finals d'aquest semestre. Tant el primer ministre francès, Manuel Valls, com el president del Govern espanyol, Mariano Rajoy, van reivindicar a l'acte oficial la solidaritat entre països i l'esperit de la Unió Europea. A més, Rajoy va aprofitar per deixar anar -poc subtilment- el missatge de torn contra el procés sobiranista de Catalunya. Ara bé, la inauguració no va ser en territori neutral, sinó a Montesquieu-des-Albères (on comença el túnel de 8,5 quilòmetres de la interconnexió, que travessa els Pirineus). Sense comptar el túnel, el cable soterrat de la infraestructura fa 26 quilòmetres a França -on surt de Baixàs-, mentre que a Catalunya suma 30 quilòmetres (finalitzant a Santa Llogaia d'Àlguema). I a Santa Llogaia és on comença la línia de Molt Alta Tensió: la MAT.

De fet, teòricament, la interconnexió elèctrica francoespanyola i la MAT no són el mateix projecte. Tot i això, a la pràctica, és evident que la primera infraestructura va lligada amb la segona. El motiu és que l'electricitat que circula per les 110 torres de la MAT -que s'aixequen des de Santa Llogaia fins a Bescanó- prové de la interconnexió entre França i Espanya. Així, quan encara falten quatre mesos perquè aquesta interconnexió estigui del tot operativa, el 20 de febrer del 2015 passarà a la història per ser el dia que es va inaugurar.

El moment simbòlic de l'acte d'ahir va ser la connexió d'un endoll (amb la bandera de França a una banda i la d'Espanya a l'altra), que simulava la línia soterrada que transporta 320 quilovolts. Valls i Rajoy van ser els protagonistes de l'escena, acompanyats dels principals mandataris de les companyies elèctriques i també de polítics europeus i francesos. En canvi, el president de la Diputació de Girona, Joan Giraut, el president de la Cambra de Comerç, Domènec Espadalé, i el delegat del Govern català a Girona, Eudald Casadesús, van se?guir aquest instant des de l'auditori provisional que es va instal·lar a la muntanya de Montesquieu on comença el túnel. Com ells, altres governants i dirigents també van mirar des d'una pantalla el moment de la connexió de l'endoll.

"Energia a un preu menor"

Després de l'acte simbòlic, va ser el torn de les intervencions dins l'auditori. Valls va destacar que aquesta interconnexió "reforça la seguretat de l'abastiment d'energia". "França aporta el seu suport i Espanya pot importar electricitat quan ho necessiti; això defineix la solidaritat europea", va assegurar el primer ministre francès. Valls va afegir: "La infraestructura transfronterera és necessària, mentre els nostres conciutadans neguen la capacitat d'Europa. Aquest sentiment s'ha de combatre". Rajoy va anar més enllà i va sentenciar que, amb la interconnexió, "l'energia arribarà a les llars a un preu menor". "Hi ha poques infraestructures que representin millor l'ideal europeu de trencar fronteres artificials o naturals", va subratllar Rajoy, que va apostar per "unir, en lloc de desunir; cooperar, en lloc d'enfrontar; connectar, en lloc de desconnectar". El toc d'atenció a Catalunya es va fer més que evident.

A part de la política, el sector energètic també va tenir ahir el seu moment. Tant el president de Red Eléctrica d'Espanya (REE), José Folgado, com el seu homòleg francès, Dominique Maillard, van posar de manifest que la interconnexió és "la més avançada del món i suposa un salt tecnològic". Així mateix, el comissari europeu d'energia, Miguel Arias Cañete, va recordar que la UE ha contribuït amb 225 milions d'euros a la construcció d'aquesta infraestructura, que en total ha costat 700 milions. De fet, la construcció l'ha assumit Inelfe, l'empresa creada per a la interconnexió elèctrica que està formada per REE i Réseau de Transport d'Électricité (RTE). Amb la línia, la capacitat d'intercanvi entre França i Espanya passarà de 1.400 a 2.800 megawatts. Per tant, del 3% actual de la demanda al 6%, malgrat que l'objectiu del Govern espanyol -com vol Europa- és situar la capacitat d'intercanvi elèctric al 10%.