Els treballadors d'Aena de l'aeroport de Girona han denunciat deficiències de seguretat a les instal·lacions per la "deixadesa" en inversions. Critiquen que l'equipament dels Bombers és obsolet, que cal repintar parts de la pista i que hi ha perill que les aus tornin a danyar avions, com ja va passar l'any passat. Recolzats pels sindicats CCOO i USO, els treballadors ja han presentat fins a cinc queixes davant la Inspecció de Treball, i asseguren que la direcció de l'aeroport ha fet la vista grossa i no els escolta. Aquest dimecres, han volgut dur les queixes fins a dins mateix de la terminal -deserta, per la reducció de vols- i temen que, amb la privatització d'Aena, la situació vagi a més.

"Aena no a la inseguretat". Amb aquesta pancarta, que han passejat per tota la terminal, els treballadors de l'aeroport de Girona han volgut fer paleses unes mancances que, asseguren, fa temps que s'arrosseguen. El personal, amb el suport dels sindicats CCOO i USO, critica que la "deixadesa" en inversions fa que la seguretat a l'equipament estigui en entredit, i ho exemplifiquen amb diverses situacions que viuen en el dia a dia.

D'entrada, els treballadors critiquen que el material amb què compten els Bombers és obsolet i que el seu equipament és "incomplert". Un dels bombers, Xose Deiros, ha explicat que de cara al simulacre que s'ha de fer per normativa cada dos anys -i que toca aquest març- la direcció vol que condueixin "un vehicle que ja està gairebé per desguassar". "Tenim un camió amb les rodes gastades i amb el vidre esquerdat", ha dit Deiros.

Tant CCOO com la USO critiquen que la situació que viuen els Bombers és "preocupant" i que, a més, al personal de l'aeroport no se li fa formació en matèria de seguretat. A més, asseguren que les mancances també es traslladen a les pistes mateix, on hi ha parts sense pintar i on es corre el risc que les aus (en especial, els gavians) tornin a malmetre un avió, com ja va passar al juliol amb una aeronau de Transavia, que va impactar contra una bandada.

Menys falcons

"S'han reduït les hores dels falconers que s'encarreguen de mantenir els ocells a ratlla", critica el responsable de la Federació de Serveis a la Ciutadania de CCOO de Girona, Xavier Lao. El portaveu sindical també assegura que aquella part del personal que s'encarrega de vigilar que no hi hagi obstacles (tant a pista com als entorns de l'aeroport) treballa amb "material obsolet" o, directament, a ull.

Des dels sindicats, ja s'han presentat cinc queixes davant la Inspecció de Treball per aquestes mancances. A més, asseguren que també han dut la direcció de l'aeroport de Girona davant el Tribunal Laboral per no fer "una avaluació acurada dels riscos" per als treballadors. "Fins ara, però, Aena ens ha fet cas omís", critica Lao.

Els treballadors han volgut acabar la protesta davant un punt de l'aeroport que, segons asseguren, és el viu exemple de la situació que viuen les instal·lacions. És un dels murs que tanca les pistes, part del qual es va esfondrar l'any passat arran d'una ventada. El personal de l'aeroport critica que la direcció el va deixar a mig reconstruir, posant-hi tanques per impedir-ne l'accés.

Complir normativa

Per part d'Aena, rebaten les queixes fetes pels treballadors de l'aeroport (ara n'hi ha uns 120 en plantilla). Asseguren que l'equipament compta amb "més cotxes de Bombers" dels què marca la normativa OACI -la d'aviació internacional- en un aeroport de la categoria que té Girona. I que tots els vehicles "estan plenament operatius".

El gestor de l'aeroport també diu que ja es preveu ampliar l'horari dels falconers als mesos d'estiu (que és quan hi ha més presència d'aus pel bon temps). Pel què fa a la pintura de les pistes, recorden que ara fa poc, l'aeroport va obtenir una certificació per a la qual era necessari acreditar el bon estat d'aquestes línies.

En relació al mur que el vent va tombar, Aena explica que la situació en què es troba actualment és provisional. Però que la tanca que s'ha posat a lloc per evitar que ningú accedeixi a pista "compleix la normativa" perquè, precisament, es va fer un estudi que així ho va acreditar. Per últim, Aena recorda que d'ençà de l'any 2000 i fins ara, l'Estat ha invertit 160 milions d'euros (MEUR) a l'aeroport de Girona, tant per fer-hi grans obres -com els aparcaments- com per instal·lar sistemes de seguretat.