El cementiri econòmic en què s'ha convertit el TAV Barcelona-París encara té espai per enterrar més milions públics. L'empresa concessionària del túnel del Pertús (TP Ferro) va presentar ahir un preconcurs de creditors davant el Jutjat Mercantil de Girona per la impossibilitat de fer front al deute bancari de 428 milions d'euros que venç el proper 31 de març. TP Ferro -formada en un 50% per l'espanyola ACS que presideix Florentino Pérez i en un altre 50% per la francesa Eiffage- és incapaç de rendibilitzar l'obra, perquè el pas de trens de passatgers i mercaderies és inferior al previst.

La presentació del preconcurs dóna a TP Ferro, amb la seu empresarial a Llers, quatre mesos per buscar un acord amb els bancs i fons creditors per poder salvar els mobles i evitar que l'empresa entri en concurs i pugui arribar a ser liquidada. De totes maneres, l'opció del preconcurs arriba després que el Ministeri de Foment li negués a la concessionària una subvenció de 100 milions a fons perdut per reduir les pèrdues i hagués demanat als creditors 19 anys més per amortitzar el deute, segons apuntava ahir El Confidencial.

La situació posa contra les cordes el Govern en tant que l'anunci de TP Ferro no deixa de ser un avís de possible insolvència que, si no es resol abans del juliol, desembocaria en un concurs de creditors en el que es podrien reclamar responsabilitats patrimonials a l'Administració. Això podria obligar l'Estat a assumir la gestió del tram transfronterer el TAV havent-se de fer càrrec també del forat comptable que hauria deixat TP Ferro. Al marge de la situació de l'empresa, la línia transfronterera seguirà operant amb la normalitat habitual -infrautilitzada com ara- perquè el preconcurs no afecta l'operativitat del negoci.

Tot i això, els litigis judicials no són una novetat si es parla de TP Ferro. El motiu és que l'empresa ha mantingut més d'un enfrontament amb l'Estat espanyol pel túnel de la línia d'alta velocitat del Pertús. De moment, la manca de rendibilitat i viabilitat en aquesta infraestructura ha deixat a l'empresa una indemnització, una sentència desfavorable, una demanda pendent de resoldre i des d'ahir, un preconcurs de creditors. Així, per començar, el Govern espanyol va compensar TP Ferro (entre el 2009 i el 2012) amb un total de 172 milions, perquè l'Estat no va complir la previsió fixada sobre l'entrada en funcionament del TAV entre Barcelona i la frontera francesa.

En canvi, aquesta empresa, que havia obtingut la concessió del túnel del Pertús el 2003, va complir els terminis. Per tant, el febrer del 2009 havia finalitzat els més de 44 quilòmetres de la línia des de Llers fins a Perpinyà (que incloïen els més de vuit quilòmetres del túnel). Així, l'Estat va haver d'indemnitzar TP Ferro fins al gener del 2013, quan llavors es va posar en servei la línia del TAV que enllaçava amb el tram transfronterer. A part d'aquesta compensació econòmica, Foment també va allargar la concessió inicial que havia atorgat a l'empresa, dels 50 als 53 anys.

Pel que fa a la sentència desfavorable per a TP Ferro, el passat mes de febrer el tribunal d'arbitratge internacional de Ginebra va resoldre que el Govern espanyol i francès no s'havien de responsabilitzar del sobrecost en la construcció de la línia entre Llers i Perpinyà. L'empresa demanava 350 milions d'euros i això suposava, per tant, un sobrecost de gairebé el 30% sobre el pressupost de la construcció del TAV en el tram transfronterer, que va ser de 1.200 milions (428 dels quals amb el crèdit bancari). Finalment, a més del preconcurs de creditors, la demanda que està pendent de resoldre és que TP Ferro també ha acudit al tribunal d'arbitratge per sol·licitar una indemnització pel baix trànsit del TAV entre Espanya i França. De fet, l'empresa de Florentino Pérez reclama que els combois que passen diàriament pel Pertús és insuficient i no es correspon amb l'expectativa que es va fer abans de construir el túnel.

De 360 a 400 milions

"TP Ferro ha fet una maniobra per guanyar temps", va considerar ahir el diputat de CiU per Girona al Congrés, Jordi Xuclà. Així, Xuclà va recordar que s'havia advertit d'aquesta possibilitat i va afegir que la situació s'assembla a les concessions de les autopistes radials de Madrid. En aquest cas, Xuclà va explicar que Foment planteja quedar-se les concessions de les autopistes (que no són viables) i negociar una quitança del 50% del deute bancari. Tot i això, el diputat va subratllar que una sentència recent ha considerat que l'Estat no pot negociar una quitança del 50%. Per això, Xuclà va afirmar que el Govern espanyol hauria de destinar entre 360 i 400 milions si es fa càrrec del túnel del Pertús i del crèdit de TP Ferro. "Una mala notícia per als contribuents", va concloure.