Ha superat els 400.000 usuaris anuals, tot i que s'ha quedat lluny de fregar el mig milió de passatgers. Aquest és el balanç del primer any de la nova línia gironina de Rodalies, la RG1, que ha sumat un total de 439.000 usuaris en els 12 mesos d'estrena. El servei ferroviari, que uneix Figueres amb Mataró (sense haver de fer transbordament a Maçanet-Massanes), compta amb una vintena de freqüències de dilluns a divendres. Tot i això, el secretari d'Infraestructures i Mobilitat de la Generalitat, Ricard Font, ja avança que la línia RG1 recuperarà les rutes de cap de setmana durant la pròxima temporada d'estiu. L'any passat, el servei tenia una desena de freqüències els caps de setmana d'estiu. Cal recordar que a part de la RG1, el servei de Rodalies a la província de Girona també disposa de la línia R11 (que enllaça Portbou amb Barcelona).

Segons les dades del Departament de Territori i Sostenibilitat, en un dia laborable fan ús de la RG1 1.931 viatgers. La majoria de passatgers, un total de 1.295, tenen com a origen o com a destí l'estació de Girona. A continuació se situa Figueres amb 568 usuaris, Sils amb 176, Caldes de Malavella amb 162 i Flaçà amb 113. En declaracions a Diari de Girona, Font en fa una "valoració positiva des del punt de vista de la utilització i també de l'índex de satisfacció dels clients". El fet és que el 73,9% dels viatgers de la línia RG1 han considerat que el servei és òptim. "Això és important, perquè la satisfacció se situa per sobre del 7 i és un bon resultat", subratlla Font.

Malgrat tot, Font afegeix que "el repte dels propers mesos i els pròxims anys" és millorar la fiabilitat de la RG1. "Hem de fer un esforç per ser més puntuals i, per tant, més fiables per als passatgers de la línia", explica el secretari d'Infraestructures i Mobilitat. En aquesta línia, Font posa de manifest que "un avantatge de la RG1 és que, a diferència de la resta dels serveis de Rodalies de Catalunya, no pateix el coll d'ampolla dels dos túnels d'entrada a Barcelona". Per això, Font destaca que "si s'aconsegueix una major fiabilitat i un servei òptim per als usuaris", es podria passar "del 7 i escaig actual de satisfacció a un notable més alt".

Sobre aquest primer any de la RG1, Font també afirma que "la demanda ha confirmat que és una bona opció tornar a connectar el Maresme amb la província de Girona" a través d'una línia de tren. De fet, el 30% dels viatges de la RG1 tenen com a origen o com a destí alguna estació de la Selva litoral o el Maresme, que fins fa un any no disposaven d'una connexió directa amb la línia ferroviària entre Maçanet-Massanes i Figueres. Pel que fa al perfil dels passatgers, Font considera que la RG1 "ha suposat una millora segurament per a molts estudiants que, abans de posar en marxa aquest servei, utilitzaven el vehicle privat". "Ara utilitzen el transport públic", conclou el secretari d'Infraestructures i Mobilitat del Govern català.

Finalment, sobre el futur de la nova línia gironina de Rodalies, Font avança que depèn de com funcionin les freqüències de cap de setmana aquest estiu, la Generalitat es pot plantejar donar continuïtat als serveis de dissabte i diumenge durant la temporada d'hivern. "Hem de ser flexibles i ser capaços de satisfer, sobretot, la demanda", subratlla Font. A part del primer any de la RG1, també ara fa mig any que va entrar en funcionament la integració tarifària a Rodalies de Girona, que permet viatjar amb bus i tren fent servir el mateix títol.

"Que s'hagi posat en marxa la integració, segur que és bo per als usuaris", explica Font, que recorda que la implantació d'aquest servei "és un procés lent per als passatgers, que a vegades no tenen assumit que poden fer la intermodalitat". Per això, Font assegura que es troba "en un període de maduració" i que l'activació de la T-Mobilitat, que suposarà que la integració tarifària s'estengui al conjunt de Catalunya, "també tindrà un efecte més que positiu".