Un 52% dels catalans creu que la sanitat pública és "bona o molt bona" però un 42% avisa que ha empitjorat el darrer any, segons les dades de la segona onada del Baròmetre sanitari de Catalunya. El baròmetre ha registrat que segons l'opinió dels catalans enquestats -hagin o no estat pacients- la sanitat pública és normal (31,3%), bona (41,4%) o molt bona (11,7%). Això vol dir que un 80% dels ciutadans considera que la resposta que rep per part del sistema és "correcta", va subratllar ahir el subdirector del Servei Català de la Salut, Francesc Brosa. Per contra, un 42% també pensa que l'assistència sanitària ha empitjorat en relació amb l'any anterior. El gerent d'Atenció Ciutadana, Joan Lluís Piqué, va admetre que allò desitjable seria que els resultats fossin uns altres però també ha matisat que aquest percentatge ha baixat des del juliol de 2012.

Per serveis, l'atenció primària és la més ben valorada, amb un 7,14, seguida de l'atenció especialitzada, 6,71, i de l'atenció hospitalària, 7,03. El darrer lloc és per l'atenció a urgències, 6,18.

Pel que fa a l'evolució de la satisfacció i fidelitat de l'atenció hospitalàrià urgent, l'enquesta l'especifica per regions sanitàries. Tant a Catalunya com a Girona, el grau de satisfacció global és de 7,6 sobre 10, mentre que la fidelitat (el percentatge d'enquestats que continuarien anant al centre) és de 78,4% en el cas de Girona -menys que al 2011, que era del 83,9%- i un 83% a Catalunya. La fidelitat dels gironins en aquest aspecte és la més baixa de totes les regions sanitàries de Catalunya.

En les qüestions relacionades amb l'embaràs, el part i el puerperi, la satisfacció dels enquestats a Girona és lleugerament superior a la global de Catalunya: un 8,3 a la regió sanitària i un 8,2 al conjunt del país. I, mentre que la fidelitat al servei baixa lleugerament a Catalunya -passa del 85% al 2011 al 84,6%- a Girona puja del 84% al 86,5%.

El tracte rebut del personal sanitari és l'aspecte de l'assistència sanitària que millor valoren els usuaris, amb un 8,16. En segon lloc, els participants a l'enquesta destaquen la proximitat del centre, amb un 8,01. En tercer lloc situen la confiança i seguretat que transmet el metge, 7,95. Per la cua destaquen el temps que dura la consulta, 7,23, la facilitat per aconseguir cita, 6,89, el temps d'espera per entrar a la consulta, 6,28 i el temps que costa fer les proves diagnòstiques, 5,92.

Un 30% dels ciutadans tenen una mútua privada. De fet, el sector privat obté una millor puntuació, 7,39, en comparació amb el públic, 6,80. En cas de malaltia greu, però, la majoria de la població es posaria en mans de la pública. "Tant els que tenen pòlissa com els que no tenen dret a rebre l'atenció pública", va recordar ahir Piqué.

Una altra dada que dóna l'escrutini és que el copagament dels medicaments en funció de la renda amb l'objectiu de frenar la despesa farmacèutica divideix a la població. Un 46% dóna suport a aquesta decisió però un altre 46% es mostra contrari.