Un estudi internacional, en el qual un equip de la Universitat de Girona ha assumit la part de Catalunya, analitza la sensació de benestar que els infants de 8, 10 i 12 anys tenen en el seu dia a dia, a casa i a l’escola. A través d’enquestes, els nens catalans han expressat una majoritària satisfacció amb la seva vida familiar, però un 8,1% diu que mai parla amb els pares o que només ho fa un o dos cops la setmana. A més, un 25% d’enquestats asseguren que «mai» s’ho passa bé amb la família i el 28%, que a casa seva no es fan activitats d’aprenentatge conjuntes.

Més d’un 90% de les nenes i els nens catalans que han participat en l’estudi -entre ells, alumnes d’una vintena de centres educa­tius de les comarques de Girona- se senten segurs a casa i més d’un 85% considera que els pares o altres adults amb els quals viuen els tracten d’una manera justa i, també, que s’ho passen bé junts. Un 80% d’aquests menors afirmen que tenen de tot, excepte telèfon mòbil i una habitació pròpia.

Malgrat el benestar material d’aquesta majoria, els experts remarquen que d’altres menors «no disposen d’una considerable quantitat de coses» i que «això suggereix un important grau de privació material d’algun d’ells». En concret, alerten que d’un 18 a un 31% dels infants enquestats «estan sempre preocupats pels diners» de la seva família. Aquesta percepció de mancança s’intensifica en un 4,5% dels joves de 12 anys, que diu que només un dels adults de la casa té una feina remunerada.

Les relacions amb els amics són un altre paràmetre estudiat, segons el qual un 1,7% d’infants de 8 anys diuen que els amics no sempre els tracten bé; mentre que un 2,8% creu que no té prou amics.

Pel que fa a l’escola, la majoria d’alumnes parlen positivament tant de la seguretat que els dóna com del seu professorat. En canvi, a un 9,7% dels menors, l’escola no els agrada i un 1,8% creu que els docents no els escolten.

Problemes amb companys

Amb les dades a la mà, els investigadors reivindiquen la necessitat de «posar més esforç» per evitar situacions de violència -un 13% diu que altres companys els han pegat més de tres cops- o de marginació als centres educatius -el 8,7% es queixa que els han deixat de banda més de tres vegades.

D’altra banda, els experts van advertir d’«un preocupant percentatge de participants» que no sap quins són els seus drets o que mai han sentit a parlar de la convenció dels Drets dels Infants: un 14,1 i un 32,1%, respectivament.

L’informe «El benestar subjectiu dels infants de 3r i 5è de Primària i 1r d’ESO a Catalunya», emmarcat en la recerca internacional Children’s World, està coordinat pel catedràtic de Psicologia de la UdG Ferran Casas, que ha treballat amb l’Equip de Recerca en Infància, Adolescència, Drets dels Infants i la seva qualitat de vida (ERIDIQV). L’estudi es va presentar fa pocs dies a Brussel·les.

A Catalunya, la recerca es va fer entre octubre de 2013 i febrer de 2014. Els investigadors van partir de la llista completa de centres -organitzats en 24 grups segons província, context territorial i titularitat- i l’alumnat va respondre una enquesta on-line; es van utilitzar els ordinadors de l’escola, però allà on no n’hi havia prou, no tenien accés a Internet o la connexió era dolenta, es van omplir en paper.

Els qüestionaris es van distribuir a 108 dels 3.392 centres catalans: 60 de Primària -el 15% d’un context semiurbà, un 30% rural i un 55 urbà- i 48 de Secundària -8% rurals, 31% semiurbans i 61% urbans. El van respondre 3.756 menors, 728 gironins. L’anàlisi final es va fer a partir d’una mostra ponderada, amb la qual s’ha buscat la representativitat territorial de cada estrat d’edat i que va reduir el nombre als 384 infants: 104 de 8 anys, 106 de 10 i 174 de 12.