CCOO de les comarques gironines va denunciar ahir que l'arribada de més turistes a la Costa Brava durant el primer quadrimestre de l'any no ha fet augmentar de la mateixa manera la creació d'ocupació. El sindicat va posar xifres sobre la taula per demostrar que el model turístic de la demarcació «preval la quantitat per sobre de la qualitat» i que això es tradueix en sobrecàrrega de feina per als treballadors.

Un dels llocs crítics és Lloret de Mar, on la ràtio de pernoctacions per persones ocupades indica que cada treballador «suporta» 251 clients. Segons el sindicat, aquesta xifra està molt per sobre de la mitjana gironina, que és de 153, i també és superior al global de destinacions turístiques de costa.

CCOO va sostenir que les xifres demostren que hi ha una recuperació en el nombre de pernoctacions i en l'arribada de més turistes a les comarques gironines, però que això no s'ha traduït en més creació de llocs de treball, ni tan sols en una millora de les condicions laborals de les persones que ja tenen feina. Segons el sindicat, els empresaris fan contractes temporals que finalment no es compleixen i els treballadors han de suportar una sobrecàrrega de feina. «Han prioritzat la quantitat per sobre de la qualitat», va lamentar el secretari general de la federació de serveis a Girona, Josep Maria Montalbán.

En aquest sentit, CCOO va exposar que a les comarques gironines les pernoctacions s'han incrementat un 9% durant el primer quadrimestre de l'any. Els quatre primers mesos del 2014 hi va haver 805.940 pernoctacions d'estrangers i 860.543 de turisme nacional, mentre que el 2015 n'hi ha hagut 152.303 més. Això, però, contrasta amb el nombre de personal ocupat: a l'abril de l'any passat n'hi havia 5.878 i l'increment és només de 7,63%, per sota de l'augment de pernoctacions.

Tots els indicadors turístics obri-rien un panorama relativament optimista, perquè també ha augmentat el temps d'estada mitjana i els ingressos per habitació. Per aquest motiu, el secretari general del sindicat a les comarques gironines, Bartomeu Compte, va lamentar que no repercuteixi en els treballadors. Al contrari, que cada cop tinguin condicions laborals més exigents.

Per fonamentar aquesta afirmació, el sindicat calcula la ràtio de pernoctacions que assumeix cada treballador i compara les comarques gironines amb la resta de destinacions de costa. El que en surt més mal parat és Lloret de Mar que, de fet, representa el 65% de les pernoctacions de tota la Costa Brava. Aquí, cada treballador «suporta», de mitjana, 251 pernoctacions. En el conjunt de la demarcació, la xifra és de 153 i, en general, és superior a la d'altres llocs com la Costa del Sol o la de Cadis (141 i 100, respectivament).

Montalbán va alertar que això fa que hi hagi un pitjor servei i que, a la llarga, pot acabar repercutint negativament en la destinació, perquè els turistes poden optar per anar a altres llocs.