Els 45 ports que gestiona la Generalitat van generar un impacte econòmic de 1.000 milions d'euros durant el 2014. Els diferents sectors que agrupen (pesca, turisme, nàutica o restauració, entre altres) donen feina fins a 12.000 persones i suposen el 0,5% del PIB català. Així ho recull un informe de Ports de la Generalitat, que el conseller de Territori, Santi Vila, va esbossar ahir a Palamós, coincidint amb el primer simposi internacional de creuers que s'hi va celebrar. A més, el conseller també va aprofitar el congrés per tal d'anunciar que la nova Llei de Ports, que introduirà canvis en les concessions es vol fer passar per Govern aquest estiu, amb la finalitat que el Parlament de Catalunya ho pugui aprovar abans de tancar la legislatura.

L'estudi que va presentar ahir el conseller permet prendre el pols al sistema portuari català. L'anàlisi inclou el conjunt de 45 ports que gestiona directament la Generalitat i que s'estenen de punta a punta del litoral (Barcelona i Tarragona no hi figuren perquè com que són d'interès general depenen de l'Estat). L'informe posa en relleu que, durant el 2014, els sectors econòmics que conviuen dins els ports catalans van generar aquest impacte econòmic de 1.000 milions d'euros al territori. Això equival al 0,5% del PIB català. En paral·lel, el mateix estudi destaca que els 12.000 llocs de treball que han creat els ports suposen el 0,4% de l'ocupació de tot Catalunya.

L'anàlisi feta per Ports de la Generalitat abasta fins a una desena de sectors d'activitat. S'hi inclouen la pesca, l'aqüicultura i el turisme (com ara els creuers), però també la nàutica, la restauració, els comerços, els serveis o les indústries situades a peu de moll (drassanes i varadors). L'estudi no es queda en xifres, sinó que també va més enllà. Així, recull que cada euro que genera l'activitat dels ports es tradueix en dos euros en el conjunt de l'economia. I que per cada lloc de treball nou que creen els diferents ports, se'n generen 1,7 més de tipus indirecte (en sectors com el comerç, per exemple).

Així mateix, el conseller va destacar en la inauguració del simposi que la nova Llei de Ports, que el seu Departament està ultimant, pretén consolidar el paper d'aquests equipaments com a pols econòmics. A més, Vila va explicar que la nova legislació situa la creació d'activitat econòmica vinculada a ports com a eix. Per això, la llei canviarà l'actual sistema de concessions.