El Departament de Territori de la Generalitat va treure ahir el Pla de Transports de Viatgers de Catalunya (PTVC) fins a l'any 2020 a informació pública. El text estableix les línies d'actuació per a aquest període en transport públic i identifica els fluxos de mobilitat. Així, l'anàlisi del Govern sobre la diagnosi actual de la mobilitat valora que la quota dels trajectes de transport públic a les comarques de Girona és "molt baixa". La raó és que només suposa el 3,12% del total de la mobilitat gironina. Tot i això, el resultat encara empitjora en la quota del ferrocarril, ja que el pes del tren és només del 0,34% en recorreguts interns a les comarques de Girona. Per això, el PTVC de la Generalitat conclou que la utilització del vehicle privat de motor és "majoritària" en desplaçaments interurbans, mentre que la quota gironina de transport públic és "força reduïda", segons el Govern.

Una altra deducció del PTVC és que la utilització del cotxe és "també molt elevada" en recorreguts intramunicipals de les comarques de Girona, perquè suposa el 33% de la mobilitat. En canvi, la participació en transport públic és "baixíssima", subratlla el document de la Generalitat. Finalment, el Govern assenyala que el 93% del total de la mobilitat interna gironina correspon als fluxos intracomarcals.

Amb aquesta diagnosi sobre la situació actual, el PTVC avança les accions a fer per millorar el transport públic fins al 2020. Una de les actuacions que forma part del text és la implantació del tren tramvia, de manera que aprofitant la xarxa ferroviària existent es pugui prestar el servei de tren-tram "en -substitució del model tradicional de línies de Rodalies". Així, dins el termini de vigència del PTVC, la Generalitat avança que "caldrà continuar amb aquest treball d'estudi" per analitzar diferents casos, entre els quals es troba un possible tren tramvia per a l'Aeroport de Girona-Girona-Flaçà-Costa Brava.

Encara en la xarxa ferroviària, el document preveu "potenciar" la xarxa del servei d'autobús, "que permetrà donar cobertura a franges horàries no suficientment ateses pel servei ferroviari i garantir un accés en transport públic". També el PTVC preveu "la incorporació" dels trajectes Girona-Blanes i Girona-Figueres a la xarxa d'autobús Exprés.cat. Sobre el desenvolupament del Corredor Mediterrani, el text valora que l'any 2020 "s'haurà executat l'estació de l'aeroport de Girona" d'alta velocitat.

Finalment, el document del Govern manifesta que en el marc del projecte T-Mobilitat, "cal finalitzar la integració tarifària de comarques de Girona". Pel que fa a altres accions que formen part del PTVC, hi ha el projecte d'un carril bus entre Blanes i Lloret de Mar, a part de la construcció de l'estació d'autobús de Girona, Puigcerdà, La Bisbal i Torroella de Montgrí.