Finalment, al límit de finalitzar el preconcurs de creditors, TP Ferro va fer el pas més previsible. L'empresa concessionària del túnel del Pertús, formada en un 50% per l'espanyola ACS i en un altre 50% per la francesa Eiffage, va demanar ahir entrar en concurs de creditors davant el Jutjat Mercantil de Girona. La companyia que gestiona el túnel de la línia Barcelona-París del TAV va informar que havia pres aquesta decisió després que s'esgotés el termini del preconcurs que va presentar el passat 18 de març, malgrat que va garantir el pas de trens. La raó és que el preconcurs donava a TP Ferro quatre mesos per intentar refinançar el seu deute bancari, que supera els 400 milions d'euros.

Així, la concessionària va explicar que "no ha estat possible arribar a un acord", en aquest termini de quatre mesos, "sobre la reestructuració del deute amb els creditors financers ni amb els governs d'Espanya i França". Tot i això, l'empresa va subratllar que els grups ACS i Eiffage han dotat TP Ferro dels mitjans necessaris per continuar amb l'explotació de la línia internacional d'alta velocitat. De fet, la companyia va destacar que el servei del pas de trens del TAV pel túnel del Pertús es farà "en les mateixes condicions d'alt nivell de seguretat, fluïdesa i regularitat que fins ara".

A més, TP Ferro va posar de manifest ahir que el concurs de creditors "no significa necessàriament el final de l'activitat de la concessió". En aquesta mateixa línia, la concessionària del túnel del Pertús va detallar que l'objectiu de l'empresa és que es pugui arribar "ràpidament" a un acord amb "el conjunt de les parts implicades en el projecte" per resoldre de manera definitiva "la situació de precarietat actual i la falta de sostenibilitat del model economicofinancer". El motiu és que el trànsit de trens, tant de passatgers com de mercaderies, pel túnel del Pertús és inferior al previst i això ha provocat que la companyia no aconsegueixi rendibilitzar la inversió de 1.200 milions en la infraestructura.

Malgrat tot, TP Ferro va subratllar ahir que entra en concurs de creditors amb la finalitat d'establir "un nou període de temps" per intentar obtenir un acord en la reestructuració del seu deute. El cas és que, de moment, els governs d'Espanya i França s'han negat a subvencionar, a fons perdut, una part del deute d'aquesta concessionària. Tot i això, fa uns mesos, l'empresa va perdre un litigi contra l'Estat quan demanava 350 milions d'euros pel sobrecost de gairebé el 30% sobre el pressupost de construcció del Pertús, que va ser de 1.200 milions (més de 400 finançats a través del deute bancari que es vol reestructurar).

En paral·lel, també queda pendent de resoldre la demanda que TP Ferro va presentar davant un tribunal d'arbitratge per sol·licitar una indemnització pel baix trànsit del TAV entre Espanya i França. La raó és que ACS -l'empresa de Florentino Pérez- valora que els trens que passen diàriament pel Pertús són insuficients.