El jutge ha donat el vistiplau: la concessionària del túnel del Pertús, l'empresa TP?Ferro, entra en concurs de creditors. La concessionària de la infraestructura transfronterera formada en un 50% per ACS (propietat de Florentino Pérez) i en un altre 50% per la francesa Eiffage va fer la petició al jutjat mercantil número 1 de Girona el 19 de juliol perquè no havia pogut refinançar el seu deute bancari que supera els 400 milions d'euros.

Ara el titular del jutjat ha declarat en concurs de creditors TP Ferro però com ja va explicar l'empresa en un comunicat el juliol, això no suposarà pas «el final de l'activitat de la concessió». A partir de la signatura del magistrat, tal i com s'assegura en la interlocutòria del dia 1 de setembre sobre la de Declaració de Concurs Voluntari Ordinari de TP?Ferro, l'administrador concursal ara té dos mesos per presentar l'informe provisional sobre la situació real de l'empresa. Per tot això, el jutge autoritza els administradors concursals que puguin accedir a les instal·lacions de l'empresa, revisar els seus llibres i comptabilitat així com emportar-se tots els documents o informació que consideri necessària per poder fer els informes.

Cal recordar que TP Ferro va demanar el 19 de juliol l'entrada en concurs de creditors davant el jutjat mercantil de Girona després que s'esgotés el termini del preconcurs que va presentar el passat 18 de març. La companyia no va poder refinançar el seu deute bancari, que supera els 400 milions d'euros i per això va demanar entrar en concurs de creditors. En un comunicat llavors va destacar que els grups ACS i Eiffage van dotar TP Ferro dels mitjans necessaris per continuar amb l'explotació de la línia internacional d'alta velocitat. De fet, la companyia va destacar que el servei del pas de trens pel túnel es farà «en les mateixes condicions d'alt nivell de seguretat, fluïdesa i regularitat que fins ara».

Passen pocs trens pel túnel

La raó que ha abocat a la situació de deute és el trànsit de trens, tant de passatgers com de mercaderies ja que és inferior al previst i això ha provocat que la companyia no aconsegueixi rendibilitzar la inversió de 1.200 milions en la infraestructura. L'empresa quan fa ver la petició del concurs de creditors va dir que ho feia per poder establir «un nou període de temps» per intentar obtenir un acord en la reestructuració del seu deute.

El cas és que, de moment, els governs s'han negat a subvencionar, a fons perdut, una part del deute d'aquesta concessionària però si l'empresa s'acaba dissolent, pot ser que l'estat sigui qui se n'hagi de fer càrrec.