La interconnexió elèctrica dels Pirineus, la línia de 400 kV que fa 64,5 quilòmetres soterrats, permet des d’ahir l’intercanvi d’energia entre Espanya i França. La infraestructura connecta l’estació francesa de Baixàs amb l’estació de Santa Llogaia d’Àlguema. A Santa Llogaia, on acaba la interconnexió, és on comença la línia de Molt Alta Tensió: la MAT. Des de fa prop d’un any, el tram de la MAT entre Bescanó i Santa Llogaia funciona a ple rendiment, ja que permet la comercialització dels 400 kV de la línia. A Santa Llogaia és on la MAT injecta energia al Tren d’Alta Velocitat (TAV) des de principis d’any. El passat febrer, Red Eléctrica i Adif van connectar el complex dels 400 kV (on acaba la línia aèria de la MAT) amb la subestació on s’envia l’electricitat a la catenària del TAV (després de rebaixar-ne la tensió a 25 kV).

En aquest punt, és on Endesa ha de construir la subestació que ha de permetre distribuir l’energia de la MAT a les llars de l’Empordà i la Costa Brava, entre altres zones gironines. Ara bé, des de fa mesos aquesta subestació es troba encallada perquè l’Ajuntament de Santa Llogaia d’Àlguema no ha donat a Endesa el permís definitiu per tirar endavant la construcció. Segons fonts de la companyia, el consistori va concedir el passat agost la llicència provisional d’obres, que només autoritza els moviments de terra. Per això, Endesa confia que l’Ajuntament doni aviat la llicència definitiva d’obres, per poder aixecar la subestació. Malgrat tot, el projecte acumula un retard important, perquè des de fa un any l’energia ja circula per la MAT (a Santa Llogaia) i des d’ahir arriba electricitat de la interconnexió amb França.

Per tant, Endesa espera que els propers mesos pugui executar la construcció de la subestació de Santa Llogaia (amb un pressupost de prop de 9 milions d’euros), malgrat que la companyia de moment no es fixa cap data, tenint en compte que falta la llicència definitiva d’obres i que la durada dels treballs serà de mesos. Tot i això, Endesa ja està tramitant projectes de construcció de línies de 132 kV que connectaran amb aquesta subestació per distribuir l’energia de la MAT a una part de les llars gironines. De moment, la companyia preveu enllaçar el futur complex de Santa Llogaia amb altres subestacions com Vilamalla, Torrevent, Juià i Serinyà. D’aquesta manera, l’electricitat de la MAT (transformada per Endesa) entraria als habitatges de diferents comarques gironines.

L’energia que ja arriba

Mentre la subestació de Santa Llogaia no es fa realitat, Endesa ja fa arribar energia de la MAT a algunes llars gironines. A Bescanó, al costat de la subestació de Red Eléctrica de 400 kV de la MAT, Endesa disposa d’un complex que transforma els 400 kV a 132 kV (com es preveu fer també a Santa Llogaia). En aquest punt, la companyia distribueix l’electricitat de la MAT cap a Olot i també cap a Salt (en aquest cas, amb dues línies). Des de Bescanó, Endesa ja distribueix directament energia d’alta tensió a la tèxtil Antex d’Anglès i a una desena d’altres empreses de la Vall de Llémena (rebaixant-ne la tensió a 25 kV).

Pel que fa a un altre projecte que queda pendent, és la construcció (per part de Red Eléctrica) del ramal que es preveu que pengi de la MAT a Riudarenes. En aquest punt, Endesa també hi preveu fer una subestació i es calcula que hi hagi una altra font d’alimentació per al TAV. Tot i això, es tracta d’una obra que es troba aturada a l’espera que la Generalitat faci un informe.