A pesar que l’epicentre de la presumpta activitat delictiva de GRS Arc Local SL es trobava en el Consell Comarcal de la Selva, on s’encarregava de la recaptació tributària, això no li va impedir expandir-se per gran part de Catalunya i altres comunitats autònomes. Això li va suposar moure una xifra de negoci de més de 19 milions d’euros, segons l’estimació realitzada pel Servei de Vigilància Duanera en l’anàlisi dels contractes públics investigats. Més enllà dels organismes públics catalans on va posar l’urpa -vegin l’edició de divendres- hi havia importants administracions que es prestaven al joc de GRS de pactar plecs de condicions, o alterar procediments negociats sense publicitat.

Diputació de Burgos

En els atestats policials s’indica que l’any 2012 GRS va aconseguir un procediment «arreglat» per guanyar un concurs de 350.000 euros formant una UTE amb Prointec i Aquagest i que va convocar el Consorci Provincial de Tractament de Residus Sòlids de la Diputació de Burgos. A banda dels responsables de les empreses, Duanes implica el cap del Servei de Gestió i Recaptació de l’organisme provincial i el gerent del cadastre de Burgos, «ambdós membres del comitè d’experts de la mesa de contractació».

Diputació de Valladolid

L’organisme de recaptació va subs­criure un contracte menor pel qual GRS s’enduia un 22,5% de les liquidacions sobre l’actualització cadastral. Les dues factures presentades per l’empresa sumaven 83.685,94 euros quan un contracte menor no pot superar els 18.000 euros sense IVA.

També a Valladolid, la policia tributària va detectar que la gerència territorial del cadastre va formalitzar quatre contractes amb GRS entre el 2010 i el 2011 «en els quals s’han trobat proves» de la connivència entre l’administrador de l’empresa, Alexandre Ros Valls, i determinats càrrecs públics de la institució. En dos procediments negociats perquè l’administrador va organitzar les bases del concurs per «garantir-se l’adjudicació» i va proposar les empreses a convidar. La xifra de negoci denunciada és de 58.450 euros.

Diputació de Badajoz

En aquest cas, GRS hauria actuat d’empresa comparsa en un procediment negociat sense publicitat per tal que Eiex SL obtingués l’adjudicació d’un contracte de 55.100 euros per un Servei d’Assistència Tècnica i Seguiment de Projectes de Desenvolupament Sostenible. La missió de GRS era no presentar oferta, igual que va fer l’altra empresa convidada -Gydes Ingenierias SL- i així deixar via lliure. Avui per tu, demà per mi. Així es fa la comparsa.

Contractes menors

A l’Ajuntament de Yeste, Alexandre Ros i l’alcaldessa, Estíbaliz García Nova (PSOE) haurien fet valdre un contracte menor per justificar uns pagaments de 70.446,87 euros.

En canvi, a la Puebla de Montalbán, el tripijoc de GRS passava per fraccionar un contracte menor per a l’actualització cadastral del municipi en un contracte menor inicial, seguit de dos més o un eventual negociat sense publicitat. Era l’any 2013 i la xifra de negoci ascendia a 30.800 euros.

A l’Ajuntament d’Alcalá de Júcar, el contracte menor adjudicat l’any 2011 per a l’actualització cadastral comptava amb una clàusula que no pactava un preu fix sinó percentual però s’indicava que l’import total del servei no podia superar els 18.000 euros sense IVA. GRS va facturar 44.357 euros.

També el 2011, GRS va obtenir un contracte menor a l’Ajuntament de Pozuelo de Alarcón. L’import era de 8.000 euros però l’empresa va presentar una factura de 12.135 euros. Per justificar aquest increment, Ajuntament i GRS van formalitzar un altre contracte menor el 2012, però aquest era «fictici» i només tenia com a finalitat justificar el pagament a GRS de l’excés de facturació.

En el cas de l’Ajuntament de Fuentealbilla, el contracte menor era de 18.000 euros però GRS en va facturar 39.346.

L’any 2012, GRS va obtenir un contracte menor de l’Ajuntament d’Estadilla després d’enviar a la secretària municipal un model de contracte per a la seva revisió i dos pressupostos d’empreses còmplices -una de les quals era Eiex.

Hi ha més consistoris afectats, com el de Casas de Lázaro o Letur, però en alguns no s’ha elaborat atestat i en d’altres no s’ha pogut constatar si hi va haver errors de facturació.