L´hora del pati és, d´acord amb el seu concepte tradicional, el temps d´esbarjo entre classes per descansar, esmorzar i recuperar forces per continuar amb la jornada lectiva. Ara bé, a l´escola Mas Masó de Salt l´hora del pati és una eina per promoure la convivència, la cohesió social, els valors, l´autonomia, la responsabilitat i l´activitat física de l´alumnat, així com també per afavorir la millora dels seus resultats educatius.

En aquest centre educatiu -on el 90% dels seus 450 alumnes són fills de famílies immigrants d´origen extracomunitari- el pati és un espai educatiu més, que es tracta com una extensió de l´àrea d´educació física i implica tota la comunitat educativa. L´activitat, inclosa en el Projecte Educatiu de Centre, parteix del joc i de l´esport com a recursos educatius. Aquests s´utilitzen per treballar la intel·ligència emocional, la psicomotricitat, els valors, les relacions intergeneracionals, l´atenció a la diversitat o la coeducació.

Els mestres d´Educació Física de l´escola Mas Masó han creat la unitat didàctica «Jocs de pati», que vincula aquest espai escolar al currículum de Primària i que, per quart any consecutiu, s´emmarca en el Pla d´Activitat Física, Esport i Salut de la Generalitat.

Els escolars són els protagonistes del projecte, però aquest compta amb la participació de tot el claustre -a través de les tutories i la vigilància del pati que els pertoca-, l´equip directiu -que fa supervisions setmanals-, els pares i les mares -que col·laboren amb el manteniment i la creació de material esportiu-, l´Ajuntament de Salt -que manté les instal·lacions esportives de l´escola- i el Departament d´Ensenyament -mitjançant el Projecte d´Innovació Educativa i del Pla Català de l´Esport.

L´elecció dels jocs és cosa dels alumnes, que també han elaborat una normativa de convivència al pati i han decidit com es premia als que les respecten o com se sanciona als que no ho fan. Els responsables pedagògics del projecte destaquen aquest fet com una de les seves «claus».

Al llarg del curs, l´equip docent i l´alumnat es reuneixen diversos cops per fer un seguiment del projecte. I a mitjan juny, la comunitat educativa en valora el funcionament per tal de detectar tant els aspectes millorables com els que donen bons resultats. El pas previ consisteix en recollir informació sobre els jocs, el material, les instal·lacions, els responsables del pati, la figura dels mestres d´educació física i la resta de docents que vigilen el pati. Aquesta valoració de final de curs sorgeix d´enquestes que contenen preguntes obertes i tancades.