El Sistema d'Emergències Mèdiques (SEM) ha ajornat la posada en marxa del canvi de model del transport sanitari a les comarques gironines. El calendari inicial marcava que avui era la data marcada perquè Transport Sanitari de Catalunya, l'empresa adjudicatària del servei a la demarcació de Girona, fes l'entrada en escena, però no serà així perquè encara queden tràmits pendents per complir, van informar ahir fonts del SEM, les quals van precisar que aquest desplegament té un termini de sis mesos per dur-se a terme des de la formalització del contracte: tenint en compte que el de les comarques gironines es va firmar el 15 de juliol, l'empresa té doncs fins el 15 de gener per engegar-ho.

El Servei Català de la Salut (CatSalut) va dividir el servei del transport sanitari a Catalunya en 13 lots, un dels quals és el de la demarcació de Girona, que està pendent del seu desplegament juntament amb tres més. Arreu de Catalunya, aquest desenvolupament dels canvis en el transport sanitari arran del darrer concurs es fa gradualment i va començar per l'Alt Pirineu i la previsió, inicial, era que acabés pel lot de l'àmbit metropolità del Baix Llobregat i l'Hospitalet de Llobregat. Aquest concurs del transport sanitari era integrat, és a dir, el SEM s'encarrega de la gestió tant del transport sanitari urgent com del que no és urgent.

Per posar-lo en marxa, van explicar les fonts del Sistema d'Emergències Mèdiques, les empreses adjudicatàries de cada lot han d'anar executant els requisits que se li exigien en el concurs, cadascun dels quals és auditat -en el cas del transport urgent, l'auditoria la realitza el SEM, mentre que en el no urgent ho fa el Servei Català de la Salut-. És, doncs, en aquest procés on es troba actualment Transport Sanitari de Catalunya per al seu desplegament a la demarcació gironina.

Les fonts consultades del SEM no van concretar en quina situació es troba ara el procediment de Transport Sanitari de Catalunya per complir els requisits, però sí que van detallar que hi entren moltes variables, des de logotipar els vehicles fins al material mèdic que han de portar passant per la ITV. També s'analitzen les bases físiques de les ambulàncies.

El nou contracte té en compte la renovació de la flota d'ambulàncies i, com va informar el Servei Català de la Salut en la posada en marxa del nou model a les Terres de l'Ebre, l'aplicació d'un nou model de l'atenció sanitària d'urgència: "El model millorat del transport sanitari replanteja els recursos disponibles en funció de les necessitats i els fluxos sanitaris de cada territori. Inclou, com a ?novetat, la priorització de l'assistència dels pacients in situ sobre el trasllat dels mateixos, amb la incorporació de nous Vehicles d'Intervenció Ràpida (VIR). Aquests duen embarcat el mateix equipament mèdic que una unitat SVA (suport vital avançat), amb l'única diferència que no efectuen trasllats. Són turismes més àgils que les ambulàncies convencionals i estan integrats per un metge i un TES. ?Estan situats estratègicament a tot el territori, amb la finalitat d'oferir una primera valoració de l'estat del pacient així com dels recursos necessaris a desplegar per fer front a l'incident", informava CatSalut.

No obstant això, aquest model ha aixecat crítiques de professionals perquè separa el binomi de metge i infermer en alguna de les ambulàncies. Tampoc agrada, per exemple a la Bisbal, que serà seu d'un VIR i que perdrà el servei d'ambulància de les vuit de la nit a les vuit del matí.