Són les deu del matí a Riells i Viabrea. En Francisco, en Carles, la Letícia i la Mireia assisteixen puntuals a un taller per aprendre a llegir la documentació domiciliària. Entendre els rebuts i descobrir si es pot estalviar amb les quotes que paguen a les companyies de l´aigua o el gas són alguns dels objectius d´aquesta formació de nou hores distribuïda en diverses jornades.

Aquesta iniciativa organitzada per Càritas s´emmarca dins el programa «Salut i Crisi» de Dipsalut, que dóna suport a totes aquelles iniciatives del territori que donen una resposta coordinada a l´impacte de la crisi econòmica en la salut de les persones.

Entendre un rebut no és una tasca senzilla però aconseguir-ho pot significar un gran estalvi. «Es poden arribar a estalviar uns 500 o 600 euros cada any entre l´alimentació, l´energia i l´acolliment a alguna bonificació social», explica la Maria Dolors, que és la formadora d´aquest taller d´apoderament, que s´adreça principalment a persones que assisteixen als serveis socials.

Els alumnes escolten amb atenció la Maria Dolors mentre els ensenya una factura d´electricitat. Junts l´analitzen i aprenen com es podria rebaixar el consum d´energia, esbrinen quina potència tenen contractada a casa seva i coneixen els descomptes socials als quals es poden acollir.

«Hi ha persones que viuen soles, cuinen amb gas i ni tan sols tenen forn però tenen contractada una potència de 9,6 kw. Un cop revisada la factura, passen de pagar una quota fixa de més de seixanta euros a una altra de poc més de vint euros», lamenta la Maria Dolors, que afegeix que molta gent desconeix que es pot acollir als descomptes socials, que suposen un gran estalvi.

Algunes companyies de telèfon, per exemple, ofereixen importants descomptes per a jubilats i pensionistes, assegura la Maria Dolors. També existeix un abonament social que s´aplica a la factura elèctrica per als consumidors vulnerables com les persones amb incapacitat permanent o les famílies nombroses.

De cara el 2016, Càritas organitzarà nous tallers d´apoderament per ajudar les persones a entendre la documentació domiciliària, com ara els contractes i els rebuts. Per obtenir més informació sobre potència contractada, descomptes socials o tarifes, podeu contactar amb les vostres companyies de serveis o visitar la seva pàgina web.