El Departament de Territori i Sostenibilitat ha anunciat l'inici de les obres de rehabilitació i millora del pont sobre el riu Fluvià de la travessera de la C-66 (C-66z), a l'entrada del nucli urbà de Besalú. Es preveu que l'obra, que compta amb un pressupost de prop d'1,2 MEUR, tingui una durada de sis mesos. En principi, l'obra començarà demà. L'empresa que la fa és Certis Obres i Serveis i l'objectiu de l'obra és adequar el pont al pas de vianants i reforçar l'estructura.

El pont, ubicat al costat, del pont medieval, és pel pas de vehicles, però també es usat pels turistes que es desplacen a peu des dels aparcaments fins al centre i d'una manera que no està considerada prou segura.

L'execució dels treballs requerirà del tancament del pont al trànsit i el desviament dels vehicles per la variant de Besalú (C-66), del qual s'avisarà prèviament. Per la seva part, els vianants utilitzaran el pont vell. És a dir, el pont romànic.

El pont de la travessera uneix el centre de Besalú amb el final de l'A-26 en direcció al pla de l'Estany. Des de l'activacio de la variant de Besalú el desembre del 2006, la funció del pont ha estat la de conduir el trànsit provinent de Besalú fins a l'enllaç entre l'A-26 i la C-66 entre Besalú i Banyoles. És a dir, no té trànsit de pas. Això no obstant, és un eix molt important de cara els accessos al polígon de les Forques.

Els usuaris provinents de Banyoles hauran d'aparcar als aparcaments creats per l'Ajuntament a la vora de l'antiga travessera abans d'arribar al pont en obres i els provinents d'Olot hauran de quedar-se a la zona del pavelló i l'institut-escola.

Les obres que ara comencen consisteixen en la rehabilitació de l'estructura, que creua el riu Fluvià amb una longitud de 210 metres, i l'ampliació i redefinició de la calçada. La finalitat és garantir un bon estat de conservació del pont i millorar la seguretat de vehicles i vianants.

Les principals actuacions són la rehabilitació dels arcs del viaducte, la substitució del tauler actual per un de nou, de 9 metres d'amplada, amb una calçada per a vehicles de 6,5 m i una vorera al costat esquerre d'amplada lliure de fins a 1,5 m -actualment té dues voreres de 80 cm cadascuna-, noves barreres de seguretat, integrades en l'entorn i adequació de la senyalització. Pel pont també han de passar conduccions d'aigua, electricitat i telecomunicacions.

Un cop la rehabilitació estigui feta està previst que la propietat passi a ser de l'Ajuntament de Besalú. Era una decisió ja presa fa temps però el consistori va decidir no quedar-se el pont fins que estigués en condicions.

Segons va explicar ahir, Lluís Guinó (alcalde de Besalú per CiU) l'Ajuntament i els veïns propers al pont han organitzat una comissió de seguiment de les obres.

Un pont del segle XX

El pont que entrarà en fase de reparació va ser construït per enginyers militars temps després que el anterior fos destruït en el decurs de la Guerra Civil. Per fer el pont actual van usar les restes del que estava destruït. La idea bàsica era possibilitar el trànsit de vehicles ja que en el moment de la construcció la configuració urbana de Besalú no estava tan estesa com ara i la localitat mantenia el paper d'enllaç viària que havia tingut sempre. Per això, en la darrera costrucció només van deixar un petit espai pel pas de vianants.

La reparació del pont sobre el Fluvià suposarà el final d'un seguit d'actuacions en ponts per superar cursos fluvials o carretres. En van posar 1 sobre l'A-26, van reparar el de la carretera de Figueres i van consolidar els pilars del Pont Vell, assentats sobre la llera del riu.