La Generalitat calcula que com a mínim caldran onze anys per buidar l'abocador de Vacamorta i que l'operació costarà més de 150 milions d'euros. Segons les estimacions del Departament de Territori, per retirar els més de 2,2 milions de tones que s'acumulen al paratge s'haurien de fer uns 140.000 viatges amb camions de gran tonatge. Considerant que cada quart d'hora sortís un tràiler de l'abocador, i prenent com a referència una jornada laborable, el buidatge s'allargaria més d'una dècada.

El Departament de Territori s'oposa a la decisió del Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC), que obliga a retirar totes les escombraries, per motius socials i ambientals. No només pel destí que es donaria a les deixalles, sinó també pel risc que suposaria moure-les.

Ja fa més d'un any que no s'aboquen deixalles al paratge de Vacamorta. Complint les sentències judicials (fins a sis resolucions, sumant TSJC i Suprem) la Generalitat va ordenar-ne la clausura al novembre del 2014. Des d'aleshores, els 2,2 milions de tones d'escombraries que s'hi havien llançat des de l'any 2000 s'han segellat amb una capa superficial d'uns 20 centímetres de terra.

Procés judicial obert

L'anar i venir constant de camions al paratge, situat al terme de Cruïlles, ja s'ha acabat. Però el litigi judicial encara continua. De fet, aquest estiu passat, una nova sentència del TSJC donava un termini de dos anys a la Generalitat per netejar del tot l'abocador, retirar totes les capes d'escombraries que s'hi amunteguen i restituir la situació inicial; és a dir, tornar a deixar el paratge de Vacamorta en l'estat en què es trobava abans que hi entrés el primer camió.

La Generalitat, però, s'oposa a la decisió i manté que la millor alternativa és deixar Vacamorta en l'estat actual. El Departament de Territori i Sostenibilitat ha recorregut aquesta última sentència i sosté que remoure els 2,2 milions de tones de deixalles suposaria un risc ambiental (per la presència de lixiviats i materials en descomposició).

A més, restaurar el paratge de Vacamorta també obligaria a buscar un nou destí per a les escombraries, que a hores d'ara no és clar. Per recolzar la seva tesi, la de no traslladar els residus, Territori treu xifres. El Departament ha encarregat estudis no només sobre el temps (de fet, anys) que caldria per dur a terme el buidatge, sinó també sobre el cost.

D'entrada, Territori calcula que l'operació per restaurar Vacamorta i deixar-la lliure de deixalles costaria més de 150 milions d'euros. Una xifra que inclou tant el trasllat de les escombraries com la recuperació del paratge. Però no només això, sinó que caldria més d'una dècada per retirar els 2,2 milions de tones d'escombraries. De fet, segons estima la Generalitat, seria necessari fer un mínim de 140.000 viatges amb camions de gran tonatge.

Camions carregats

En concret, fonts del Departament precisen que el buidatge de Vacamorta «tindria una durada que s'estima que no seria inferior a onze anys». Per fer aquest càlcul, s'ha considerat que cada quart d'hora sortiria un camió carregat de deixalles de l'abocador. I això, durant deu hores diàries al llarg dels sis dies laborables de la setmana (de dilluns a dissabte).

Territori i Sostenibilitat reitera que «no és viable» treure les deixalles que s'estan descomposant al subsòl de Vacamorta. La darrera resposta, però, la tindrà el tribunal. De totes maneres, en paral·lel a aquest procés judicial, la Generalitat pot haver-se d'enfrontar a un altre. I és que l'empresa que gestionava l'abocador, Recuperació de Pedreres S.L., ja va anunciar la intenció de reclamar pels perjudicis derivats de la clausura (que xifrava en 500.000 euros mensuals).