Adif i Renfe preveuen restablir el proper dilluns el servei habitual de la línia Portbou-Barcelona (R11), que havia quedat alterat des del passat 15 de desembre quan un robatori de coure va obligar a disminuir l´afluència de trens, que va passar a tenir la freqüència habitual dels caps de setmana. És a dir, dos trens per hora i sentit. El restabliment del servei també resoldrà els problemes de la R2, que discorre pel Vallés però no les de la R8, la qual estarà definitivament reparada el febrer i fins aleshores, entre les vuit del matí i les vuit del vespre, els trens circularan entre Mollet i Martorell, obligant els viatgers de la línia Granollers Centre-Montmeló a desplaçar-se fins a Mollet Sant Fost.

Des del passat 15 de desembre i arran d´aquest aquesta incidència, que provoca una limitació de la capacitat operativa en aquestes línies, Adif i Renfe van establir un pla especial de transport, que mantindran en servei fins diumenge que ve, amb l´objectiu de minimitzar les afectacions als viatgers. A més, per guiar i orientar els clients, Adif i Renfe han reforçat el servei d´informació i atenció al client, amb més de 50 persones.

Fins al moment i durant els dies de restricció al servei ferroviari, no s´ha registrat cap incidència destacable als serveis de les línies afectades.

El robatori de cable va afectar 60.000 passatgers d´aquestes tres línies perquè els lladres van desconnectar les subestacions elèctriques de Mollet i Sant Cugat, fet que va provocar alhora una baixada de tensió entre Rubí i Mollet-Sant Fost i va afectar també les comunicacions i control de trànsit als trams entre les estacions de Cerdanyola UAB i Mollet, i Mollet i la Llagosta.

Els delinqüents van endur-se 360 metres d´un cable del sistema d´electrificació i van provocar que un dels cables d´alta tensió fes contacte amb altres conductors elèctrics de baixa tensió dels sistemes de senyalització, gestió del trànsit i instal·lacions de seguretat, fet que va provocart diversos incendis i les afectacions esmentades en el servei.

El problema generat arran del robatori també va encetar una polèmica entre el Ministeri d´Interior i la Conselleria del ram, després que el ministre, Jorge Fernández Díaz, indiqués que més del 40% dels robatoris de coure a Espanya, tant en infraestructures ferroviàries com de la xarxa elèctrica, es produeixen a Catalunya, comunitat que no disposa de l´«estratègia de seguretat» del ministre perquè la competència és dels Mossos d´Esquadra.

De fet, els lladres han robat a Catalunya més de 134 quilòmetres de cable de coure de les línies fèrries durant el 2015 -hi ha 1.600 quilòmetres de vies, entre Rodalies, Regionals i Alta Velocitat-. La policia autonòmica encara no ha pogut atrapar els responsables de la sostracció, que ha afectat gairebé un mes la línia gironina de rodalies.