Albert Pujol de 70 anys va morir ahir al matí a l´hospital Josep Trueta de Girona pel fet d´haver estat atropellat el diumenge dia 10 de gener. L´accident va tenir lloc a l´avinguda Santa Coloma, prop de la plaça Illa de Pasqua. L´home va ser atropellat per un vehicle que circulava a velocitat reduïda. Això no obstant, va patir un cop al cap. Tot i que en un primer moment no va perdre el coneixement, va haver de ser traslladat a l´hospital Josep Trueta de Girona. Va romandre fins ahir en estat molt crític i pronòstic reservat a la unitat de cures intensives. El finat havia viscut molt de temps a les Planes d´Hostoles.

Es tracta de la segona mort per causa d´un atropellament a Olot en el termini de 45 dies. Antoni Agramunt, també veí d´Olot, i de 68 anys va morir el 27 de novembre també per causa d´un atropellament. L´accident va tenir lloc quan un vehicle va envestir l'home, que havia sortit a caminar amb la seva dona.

L´atropellament va tenir lloc mentre creuava el pas de vianants de la rotonda de la carretera de la Canya d´Olot que connecta amb la N-260 i l´A26. Havia sortit a passejar amb la seva parella, la qual va patir ferides lleus. L´accident va tenir lloc en un moment de poca visibilitat per causa de l´alçada del sol. El conductor va donar negatiu en el test d´alcoholèmia i drogues. Després del sinistre, va haver de ser traslladat en helicòpter fins l´hospital Josep Trueta.

El gran problema

Els atropellaments amb ferits són el gran problema de la seguretat viària a Olot. Ho eren durant el mandat socialista (1999-2011), ho van ser en el mandat de CiU (2011-2015) i davant de les circumstàncies es mantenen com un element a corregir durant l´actual coalició de convergents i socialistes.

Ahir, el cap de la Policia Municipal, Ignasi López, va indicar que les dades d´accidents amb ferits del 2015 es mantenen similars a les del 2014, quan va haver-hi 17 atropellaments amb ferits dins de la trama urbana d´Olot. Va ser un descens respecte al 2013, quan n´hi va haver 23. Això no obstant, el 2012 n´hi va haver 18.

Les coincidències són que el 75% dels atropellaments tenen lloc de dia i fora dels passos de vianans. Les causes són la irrupció sobtada de vianants a la calçada, la manca d´atenció dels conductors i els excessos de velocitat.

Per tal de reduir els estralls de la mobilitat, l´Ajuntament d´Olot va aprovar el Pla de la Mobilitat Urbana al març. La programació és de 61 accions i una inversió de 20 Meur en 10 anys.

La protecció dels vianants té un paper molt important en el ­desenvolupament del pla. Les accions són posar illes als passos de vianants més llargs, perquè s´hi puguin protegir. Millorar la visibilitat en base a netejar les copes dels arbres de branques, posar més llums a la nit i donar més espai a la separació dels passos de vianants amb les illes de contenidors i les zones d´aparcament.

Són accions que l´Ajuntament ja ha dut a terme a les zones amb més sinistrabilitat.

El 2013, van posar illes i pilones de protecció per a vianants a la carretera de la Canya i a les Tries. Es tracta de vies d´accés a la ciutat, on es combina un elevat trànsit de vehicles amb un gran volum de vianants. La causa és que la carretera travessa zones residencials amb molts blocs de pisos.

També van posar illes de protecció a la carretera de Barcelona. També és una via de molt trànsit per ser una recta d´accés al centre i a la plaça Clarà (centre de distribució del trànsit). A banda de proteccions, van posar cartells electrònics d´indicació de velocitats i la policia fa controls.