Fa un mes, el director de l´aeroport de Girona-Costa Brava, Lluís Sala, va definir Ryanair com el «principal client» de l´equipament. La seva afirmació s´ha fet més que evident amb el resultat del 2015 de l´aeròdrom gironí. El cas és que, tot i la retallada de rutes de la companyia irlandesa, els passatgers de la resta de les aerolínies de l´equipament de Vilobí d´Onyar també han tocat fons. La xifra és clara: sense Ryanair, l´aeroport de Girona s´hauria quedat amb només 209.038 usuaris en tot el 2015. En canvi, la companyia d´O´Leary va transportar 1.566.280 viatgers a l´equipament de Vilobí el 2015 (el 88,23% dels 1.775.318 totals).

De fet, que la resta de les aerolínies hagin tingut amb prou feines poc més de 200.000 passatgers en tot el 2015, és el pitjor resultat de les últimes dècades per a l´aeroport de Girona. Des de l´arribada de Ryanair, la resta de les aerolínies mai havien transportat un nombre tan baix d´usuaris a l´equipament. El 2003, el primer any complet de la companyia irlandesa a Girona, la resta de les aerolínies van tenir gairebé 500.000 viatgers. Entre el 2004 i el 2008, sempre es van mantenir per sobre o per sota del mig milió de passatgers anuals a l´aeroport de Vilobí.

Ara bé, més enllà de Ryanair, la resta de les aerolínies van començar la seva caiguda a Girona a partir del 2009, quan ja es van situar al voltant dels 250.000 usuaris anuals. Una pèrdua contínua que ha marcat el rècord negatiu amb la xifra del 2015. El cas és que, després de Ryanair, la segona companyia amb més viatgers a l´equipament de Vilobí en tot el 2015 ha estat Transavia amb 101.714 passatgers. A continuació s´ha situat Thomson Airways amb 44.576 usuaris i Jetair Fly amb 11.795 viatgers el 2015 a Girona. La resta de les aerolínies han tingut menys de 10.000 passatgers anuals.

Un exemple és Wizz Air, que ha transportat 9.003 usuaris en tot el 2015 a l´equipament de Vilobí. Tot i això, cal recordar que aquesta companyia va deixar d´operar a l´aeròdrom gironí el passat abril a causa de la situació política i econòmica d´Ucraïna.

Abans de Ryanair

El resultat de cada any de les aerolínies -sense tenir en compte Ryanair- a l´aeroport de Girona també havia estat millor abans que la companyia irlandesa comencés a operar a l´equipament. Entre el 1999 i el 2001, sense Ryanair, l´aeròdrom de Vilobí sempre es va situar per sobre dels 600.000 viatgers anuals. Pel que fa al 2002, quan Ryanair va aterrar per primera vegada a l´aeroport de Girona el mes de desembre, l´equipament va tenir més de mig milió de passatgers anuals.

La caiguda dels últims anys, a part de Ryanair, de la resta de les aerolínies que operen a l´aeròdrom de Vilobí es deu, bàsicament, a la falta de diversificació -cada vegada més reduïda- de la instal·lació aeroportuària. Un motiu que ha portat a aquesta situació és la desaparició d´algunes aerolínies que havien estat a l´aeroport de Girona, com per exemple Spanair i Britannia Airways (que va passar a ser Thomson Airways i va apostar menys per a l´equipament gironí). Així doncs, el nombre d´usuaris de l´aeroport de Girona continuarà depenent de Ryanair.