Ryanair va tornar a llançar ahir una amenaça a la Generalitat: si aplica l'impost mediambiental a l'aviació comercial, retallarà rutes a Girona. El director comercial de la companyia, David O'Brien, va alertar que l'aprovació d'aquest impost tindrà una repercussió en les seves tarifes a Catalunya. No només això, sinó que tampoc ajudarà al fet que l'aerolínia irlandesa es mantingui en els aeroports secundaris on opera, com són Girona i Reus. O'Brien també va qüestionar la política de taxes aeroportuàries d'Aena, ja que va considerar que afavoreix la presència de Ryanair en els aeroports principals, com Barcelona-El Prat.

Sobre l'impost mediambiental a l'aviació, O'Brien va recordar que la situació a Girona i Reus podria ser com a Itàlia, on amb l'increment de taxes la companyia ha decidit suprimir alguns destins. El cas és que el Govern català va aprovar el febrer del 2014 el projecte de llei de creació d'impostos mediambientals, un dels quals és per a les emissions contaminants d'òxids de nitrogen a l'atmosfera que produeix l'aviació comercial. De fet, fa dos anys, O'Brien ja s'havia pronunciat sobre aquest impost que llavors va valorar com a «estúpid, discriminatori i il·lògic».

El director comercial de l'aerolínia irlandesa va parlar ahir de l'impost mediambiental a l'aviació comercial en una roda de premsa de presentació de la propera temporada d'hivern de Ryanair per a Barcelona. Una vegada més, la programació de la companyia torna a créixer a les pistes del Prat amb set rutes més. En canvi, O'Brien no va concretar la previsió de l'aerolínia per a l'aeroport de Girona (tampoc per a Reus). De moment, només va dir que la programació de la nova temporada d'hivern per a l'equipament de Vilobí d'Onyar encara no està tancada.

Mentrestant, Ryanair preveu transportar la propera temporada d'estiu un 8% menys de passatgers a Girona. Des de l'abril i fins a l'octubre d'aquest any la companyia farà a l'aeròdrom gironí 29 rutes, que són set menys que el 2015. De les set connexions que Ryanair deixarà de prestar, més de la meitat són italianes: l'Alguer, Càller, Perugia i Brindisi. Els altres vols que l'aerolínia no oferirà són Palma de Mallorca, Marràqueix i Dortmund (Alemanya). Pel que fa a l'actual temporada d'hivern, la companyia irlandesa està operant (entre el novembre i el març) 13 enllaços, un menys que la passada temporada hivernal.