La candidatura de Democràcia i Llibertat (DL) de Girona va proposar ahir impulsar "un acord a la gironina" amb ERC, PSC i En Comú Podem (ECP) perquè el territori faci front comú a Madrid a l'hora de reclamar que es desencallin els greuges que viu la demarcació. DL va fer un inventari de set temes que considera prioritaris, entre els quals hi ha la N-II, l'autovia A-26, el baixador del TAV a l'aeroport, la declaració de Palamós com a port Schengen o l'impuls d'inversions al litoral. A l'hora de presentar-los, el diputat Jordi Xuclà es va mostrar disposat a demanar que, en comptes de desdoblar la N-II al nord de la demarcació, s'alliberi l'autopista AP-7 a l'Alt Empordà. Xuclà va assegurar que veu "viable" assolir aquest pacte amb les altres forces abans no es desdibuixi "la incertesa" sobre el nou govern de l'Estat.

Així, els dos diputats i els dos senadors gironins de DL van aprofitar que ahir feia un mes de la constitució de les Corts Generals per posar sobre la taula una proposta per desencallar els projectes que s'han tornat crònics al territori. Per això, la candidatura va apostar per bastir "un gran acord" a la demarcació amb la resta de forces que tenen representació a Madrid (ERC, PSC i ECP), per anar a la una a l'hora de reclamar inversions.

El diputat de DL a Girona, Jordi Xuclà, va assegurar que és ara quan té sentit la proposta, arran de la "incertesa" que plana sobre el nou Executiu estatal. Segons Xuclà, l'aritmètica que va deixar el 20-D fa possible "impulsar aquest diàleg" perquè, per primer cop, el Govern espanyol no es troba en mans d'una majoria absoluta o d'un partit que la té a tocar. Per aquesta raó, Xuclà va fer una crida als altres diputats i senadors gironins per fer un front comú a l'hora de reclamar finançament i calendari per als grans temes que s'arrosseguen. "En aquest moment, no estem condicionats pel menyspreu i la imposició del PP o la deixadesa a què ens van abocar els governs de Zapatero", va afirmar el diputat.

Amb aquest plantejament, DL ha elaborat un inventari format per set grans projectes que -segons Xuclà- permetrien "arribar a aquest mínim comú denominador". En carreteres, el llistat inclou la N-II i la futura A-26 entre Besalú i Figueres. Els segueixen altres projectes com ara la necessitat d'invertir més en costes, que s'acabi amb el "parc juràssic" d'edificis públics i casernes en desús de l'Estat a la demarcació, la declaració de Palamós com a port Schengen, la parada del TAV a l'aeroport de Girona, obres de reposició pendents pel pas de l'alta velocitat i l'Arxiu Provincial.

Alliberar l'AP-7 a l'Empordà

Dins el bloc de carreteres, Xuclà es va mostrar obertament a favor d'estudiar la concessió de l'AP-7 per reclamar que, al llarg de l'Alt Empordà, s'alliberi l'autopista en comptes de desdoblar la N-II. Com a exemple, el diputat de DL va dir que a la circumval·lació de Figueres es podria seguir, ja d'entrada, el "model Girona" (en referència al fet que de Fornells a Vilademuls els quatre carrils de l'AP-7 són gratuïts). "Amb obres com ara el desdoblament de la N-II cal estudiar el cost-benefici que tenen; per tant, estudiarem en detall si el 2021 acaba la concessió de l'AP-7 per, si cal, demanar que s'aprofiti l'autopista com a via d'alta capacitat", va subratllar Xuclà, en un apropament a les tesis d'ECP (que defensa no desdoblar la N-II a l'Alt Empordà i alliberar l'AP-7).

La candidatura de DL per Girona començarà ara a parlar amb les altres formacions, tot i que va destacar que assolir aquest acord -que va valorar "de mínims comuns denominadors"- no pressuposa quin serà el seu vot davant d'una possible investidura. De fet, Xuclà va concloure que el full de ruta de DL continua ben viu.