El Govern francès ha xifrat entre 124 i 248 milions el cost per al transport de mercaderies al seu país després d'haver suspès els acords Schengen per recuperar els controls interns de la frontera. Unes despeses que s'enfilarien fins als 1.000 milions d'euros per al conjunt de l'economia, segons els seus càlculs.

El transport de mercaderies ha estat l'àmbit més afectat durant l'aplicació de l'estat d'emergència al país veí. El segueixen el turisme d'estades curtes, l'extracomunitari i els treballadors transfronterers.

L'Executiu francés creu que els trànsits d'importació i exportació tenen un cost de sis milions d'euros associats a mercaderies i 56 milions vinculats al transportista, encara que no descarta que les quantitats es puguin doblar en cas que la intensitat dels controls sigui molt elevada.

L'estudi

France Stratégie, l'organisme de consulta que depèn de França, apunta que, si es restablissin les fronteres al país gal, el cost podria arribar als 2.000 milions d'euros anuals a curt termini que, a llarg termini, serien 10.000 milions.

La meitat d'aquest cost es deuria a la baixada del flux turístic, la disminució en un 38% dels treballadors fronterers i el fre al tràfic de mercaderies. A banda que la generalització de controls permanents equivaldria a una taxa del 3% sobre el comerç de França amb els països de la zona euro.

Encara que la Comissió Europea considera que podria estar justificat perllongar els controls interns dins l'espai Schengen, especialment per la crisi migratòria, indica que ara no és el moment.