Girona és l'única demarcació catalana on el nombre de morts i ferits greus d'accidents de trànsit ocorreguts en vies urbanes va augmentar el 2015 respecte al 2014. La sinistralitat va incrementar-se en un 21,9% en només un any. Es va passar de 105 a 128 morts i ferits greus en sinistres viaris a la província.

La dada és molt negativa i, de fet, si es compara amb l'any 2010 tampoc és esperançadora perquè llavors n'hi van haver 110, el que suposa que en aquests cinc anys l'increment de morts i ferits greus ha estat del 16,36%. A la resta de províncies de Catalunya la sinistralitat viària urbana registra una caiguda. Lleida és el territori més destacable, amb una caiguda de 14,71% dels morts i ferits greus, passant de 68 a 58 en un any.

Quant a la franja horària on hi ha més accidentalitat, cal destacar que la nocturna augmenta de forma destacada a Girona, passant de 19 a 24 morts i ferits greus, el que suposa un creixement del 26,32% en aquest període. El matí, però, com va sent habitual, també és la franja horària amb més accidentalitat urbana, ja que es multiplica per un 50% de 2014 al 2015, passant de 34 a 51 fets amb morts i ferits greus.

En canvi, segons les dades que ahir va facilitar el Servei Català de Trànsit, la sinistralitat greu i mortal en vies interurbanes també s'incrementa d'un any a l'altre però de forma més tímida, en un 2,21%. En concret, ha pujat en un 2,21%, passant de 181 a 185. Amb dades del 2010, en canvi, la xifra de víctimes mortals i ferides greus viu una reducció del 29,92% ja que llavors n'hi havia hagut 264 i el 2015, 185.

Pel que fa a les carreteres amb més morts de Catalunya i que transcorren per terres gironines, hi ha en tercera i quarta posició l'AP-7 i la N-II. Ambdues acumulen 8 morts el 2015, en tot el seu tram català. Quant als factors concurrents dels accidents, convé destacar que les distraccions van ser la primera causa dels accidents, sent presents en un 31,78% dels sinistres de Catalunya.

Dels 859, 273 van tenir aquest factor determinant, fet que suposa un creixement del 12,81% respecte dels casos de 2014.

Caçar qui utilitza el mòbil

Davant d'aquestes dades, el conseller d'Interior, Jordi Jané, va explicar ahir que un 31% de les persones que han resultat mortes i ferides greus a les carreteres ho ha estat a causa de les distraccions. En aquest sentit, Jané va assegurar que «ara més que mai no abaixarem la guàrdia sinó que la incrementarem» i va avançar que des del Departament d'Interior s'implementaran 10 mesures per invertir el repunt de la sinistralitat a les carreteres durant el 2015.

«Ens preocupa l'ús del mòbil al volant ja que continua sent la primera causa de mort i per tant hi volem posar remei», va dir. Una de les novetats entre les mesures que s'implementaran és la funció que tindrà l'helicòpter de Trànsit que «captarà els conductors que parlin o escriguin pel mòbil i vigilaran si porten o no cinturó de seguretat. Els veurem i els denunciarem. Els controlarem per terra i aire».

Jané va explicar que també es col·locaran càmeres que fotografiaran aquest tipus d'infraccions i va insistir que determinades actuacions al volant són delicte i que «davant dels casos d'investigació criminal d'un accident on hi hagi hagut un mort o un ferit molt greu, continuarem demanant autorització judicial perquè l'operador de telefonia mòbil ens informi si el conductor estava fent un ús inadequat del mòbil».

Radars de tram, per l'agost

Altres mesures que es posaran en marxa properament seran augmentar fins a 14 el nombre de campanyes preventives i s'incorporaran nou radars mòbils de nova tecnologia i deu radars per tram a l'estiu, i nou més a finals d'any. A Girona a l'agost funcionaran els dos de la C-66 entre Corçà i Sant Joan de Mollet i els dos de la N-II entre Capmany i Agullana.